رنج صنعت خودرو از بیماری مزمن دخالت دولتی

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری
خبرآنلاین اظهار داشت: صنعت خودرو در ایران از بیماری مزمن دخالت دولتی به شدت
رنج می‌برد. این رویه مدیریتی و تلاش بر حفظ آن، مهم‌ترین عامل عدم رشد و توسعه واقعی و پایدار است.

وی افزود: وقتی بنا نیست حیات و
سودآوری در فضای رقابتی بازار تعیین تکلیف شود و می‌شود با کمک فشارهای دولتی به
بهانه مفاهیمی مانند خودکفایی و اشتغال و ارزبری، شرایط را به گونه‌ای تغییر داد
که به ظاهر صنعت سودآور باشد و نیازی به دینامیک بودن مجموعه‌ها و حرکت در راستای
توسعه واقعی و توجه به فرایندهای تحقیق و توسعه و نوآوری و تداوم سرمایه گذاری وجود
نخواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد:
در این مدل مدیریتی تنها لازم است مدیریان ارشد دولتی، با آمار و ارقامی که ممکن
است با واقعیات هم فاصله قابل توجه‌ای داشته باشند، راضی شوند و نقش مصرف‌کننده و
مشتری در آن ناچیز است.

زاوه متذکر شد: بر این اساس، در
گذر زمان، فاصله صنعت با وضعیت روز آن در دنیای خارج آن‌قدر زیاد می‌شود که دیگر
چاره‌ای جز بستن کامل بازار و ممنوعیت واردات و رقابت و یا افزایش شدید تعرفه
کالای ورودی باقی نمی‌ماند. روندی که سال‌هاست شاهد آن هستیم.

 

35225

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *