سینماگران درباره آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها چه نظری دارند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این آیین‌نامه فیلم‌ها در چهار گروه سنی رده‌بندی می‌شوند و سینماگران، دفاتر پخش و سامانه‌های پخش برخط محصولات فرهنگی موظف به اجرای این آیین‌نامه هستند. 

این اتفاق از صبح امروز واکنش‌هایی را در پی داشت و بعضی از سینماگران و سینماداران نظرات مثبت خود را درباره این اتفاق در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف اعلام کردند. 

عماد افروغ جامعه‌شناسی که سابقه عضویت شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمای ایران و هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را هم دارد در گفت‌وگو با خبرآنلاین از ضرورت اجرایی شدن رده‌بندی فیلم‌ها و محصولات فرهنگی گفت. 

سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم «متری شیش‌ونیم» هم درباره این آیین‌نامه گفت: رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی کار بسیار خوبی است و فواید زیادی دارد که منجر به اتفاقات خوب می‌شود و در کشورهای دیگر سال‌هاست اجرا شده است.

ساداتیان که مدیریت سینما آستارا را هم بر عهده دارد با بیان این نکته که در اجرای این آیین‌نامه نباید اجبار وجود داشته باشد، گفت: اجبار نتیجه عکس دارد و مقاومت ایجاد می‌کند. در مورد برخی فیلم‌ها می‌توانیم به خانواده‌ها توصیه کنیم که فیلم برای کودکان مناسب نیست که با توجه به حساسیت‌های هر خانواده‌ای نسبت به فرزندش قطعاً توصیه‌ها را می‌پذیرد.

سیدغلامرضا موسوی عضو هیات رییسه شورای‌عالی تهیه‌کننده‌ها در پی ابلاغ رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی در یک گفت‌وگو بیان کرد: با اجرای رده‌بندی سنی، خانواده‌ها برای دیدن فیلم‌ها اطمینان پیدا می‌کنند و می‌دانند کدام فیلم برای کودک، نوجوان و یا جوانشان مناسب است و علاوه بر آن اعضای شورای پروانه نمایش فیلم‌ها با دست بازتری عمل می‌کنند.

غلامرضا موسوی در ادامه با بیان اینکه این طرح باید زودتر اجرا می‌شد، با ذکر مثالی در این زمینه از «خانه پدری» یاد کرد و گفت: اگر رده‌بندی سنی زودتر اجرا می‌شد قطعاً فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری فقط مجوز نمایش در گروه هنر و تجربه را به‌دست نمی‌آورد اما با سیستم درجه‌بندی سنی قطعاً می‌توانست با اعلام «برای سن زیر ۱۸ مناسب نیست» اکران عمومی پیدا کند.

تهیه‌کننده «خشکسالی و دروغ» برای اجرایی شدن این آیین‌نامه این راهکار را ارائه می‌دهد: اینکه رده‌بندی سنی توسط چه کسانی اجرا شود، نیز مهم است. بهتر است شوراهایی در خانه سینما تشکیل شود که شامل ۲ یا ۳ گروه ۳۰ نفره باشد و قبل از شورای پروانه نمایش آنها فیلم‌ها را ببینند و اعلام رده بندی سنی کنند. این افراد باید از نهادهای مردمی باشند افرادی از دانشگاه‌ها، انجمن اولیا و مربیان، روانشناسان، کارشناسان علمی و مدیران مدارس باید از اعضای این گروه‌های رده بندی فیلم باشند.

غلامرضا موسوی در پایان با بیان اینکه دولت نباید در انجام رده‌بندی سنی برای فیلم‌ها دخالتی داشته باشد گفت: رده‌بندی سنی برای سینمای ما بسیار لازم است اما دولت نباید در آن دخالتی داشته باشد و نهادهای اجتماعی مانند خانه سینما با دعوت از کارشناسان مختلف و آگاه باید مشارکت داشته باشند زیرا دخالت دولت شائبه به وجود آمدن سانسور را پیش می‌آورد.

۵۷۲۵۸

دلیل انفجار تونل آزادراه تهران-شمال چه بود؟/ تعداد کشته‌ها به ۳ نفر رسید

حسین شاپور، مسئول دفتر مدیرعامل شرکت تالون، پیمانکار آزادراه تهران-شمال جزییات حادثه صبح امروز در تونل البرز در محدود سیاه‌بیشه، قبل از پل زنگوله را تشریح کرد.

او گفت: تونلی که حادثه در آن رخ داد، ۶۴۰۰ متر طول دارد. این حادثه در دهانه شمالی این تونل (بعد از خروجی کندوان و گذار از پیچ‌ها، قبل از سد سیاه‌بیشه)، در عمق تقریبا ۱۹۰۰ متری آن و در زمان کار کارگران رخ داده است. از قبل ریزشی در آن قسمت بوده و در زمان فعالیت کارگران، نشتی گاز متان موجب انفجار و ریزش می‌شود. البته ابعاد حادثه تا دهانه جنوبی تونل که زیر نظر شرکت پیمانکاری جنرال بود، کشیده شده بود.   

او ادامه داد: البته کپسولی که در آنجا بود، قبلا از سوی کارشناسان بخش فنی، بازرسی شده و مشکلی نشان نداده بود. با این حال، در چنین عمق زیادی، وقتی لایه‌های رسوبی جابجا می‌شوند و در زمین شکاف به وجود می‌آید در آن نقطه گاز متان ایجاد می‌شود. البته این یک امر طبیعی است. گفتنی است متان، گازی بی‌بو و تشخیص آن سخت است.

شاپور پیرامون مصدومان و کشته‌شدگان احتمالی این حادثه توضیح داد: کلا ۸ نفر در زمان وقوع انفجار در آن قسمت از تونل بوده‌اند که از این میان، ۳ نفری در لحظه آخر بیرون آورده شدند، پیش‌تر جان خود را از دست داده بودند. ۲ نفر دیگر از طرف دهانه جنوبی تونل که زیر نظر شرکت پیمانکاری جنرال (از پیمانکاران اقماری تالن) بود و سوختگی داشتند، خارج شدند. ۳ نفر دیگر که سوختگی شدید داشتند در ابتدای بیرون آورده شدن از تونل،  به بیمارستان اعزام شدند و تحت مراقبت می‌باشند.

او اظهار داشت: این افراد زیر نظر مستقیم شرکت ما نبودند بلکه برای یک پیمانکار دیگر طرف قرارداد با ما به نام شرکت جنرال کار می‌کردند. در واقع، جنرال پیمانکار اقماری ما است.

شاپور افزود: گاز متان تنها با دستگاه قابل تشخیص است اما کارشناسان فنی ما آنجا را در بررسی‌های قبلی‌شان خطرناک تشخیص نداده بودند.

مسئول دفتر مدیرعامل شرکت تالن در پایان، توضیح داد: تونلی که انفجار در آن رخ داد، بزرگترین تونل این پروژه است. این تونل و کارگاه آن بسیار بزرگ و مجهز هستند. حدود ۴۰۰ نفر در آنجا مشغول به فعالیت هستند و قراردادهای معمولا شش ماه به بالا دارند. در آنجا امکاناتی نظیر بهداری با پزشک و آمبولانس هم وجود دارد.

آخرین آمار از تعداد کشته‌ها؛ ۳ نفر

سخنگوی اورژانس کشور نیز از کشته شدن دو نفر دیگر بر اثر ریزش تونل در آزادراه تهران-شمال خبر داد. مجتبی خالدی با اشاره به ریزش تونل در آزادراه تهران شمال گفت: متاسفانه 2 نفری که در زیر آوار گرفتار شده بودند، نیز جان باختند. او ادامه داد: در مجموع بر اثر این حادثه تعداد جان‌باختگان به ۳ نفر رسید.

۴۲۲۳۸

گرانی رکورد زد؛ تورم فروردین ۵۱.۴ درصد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان مربوط به فروردین ماه سال ١٣٩٨ را منتشر کرد.

در فروردین ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ۱۷۰.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان اردبیل با ٧.٠ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ٣.٠ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٥١.٤ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (٦٣.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٣.٢ درصد) است. یعنی خانوارهای ساکن استان کردستان به طور متوسط ١٢.٠ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان قم به طور متوسط ٨.٢ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به عدد ٣٠.٦ درصد رسید.

بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٣٦.٥ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢٥.٤ درصد) است.

شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در فروردین ماه ١١.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٠ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

226231

انتقاد عارف از محافظه کاری دانشمندان ایرانی خارج از کشور

 محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در بیست و هفتمین همایش مهندسی برق ایران در یزد گفت: در جامعه هوشمندانه امروز قطعا دگرگونی اجتماعی را خواهیم داشت که درآینده ای نزدیک اتفاق می افتد.

وی افزود: هرکجا که دولت پای کار آمده یک تعارفی بیش نیست و در این جامعه محوریت انسان و جامعه قرار داده شده و اگر بنای خود را به سابقه ی گذشته مان بگذاریم نگاهمان منفی است چراکه هر فناوری که وارد کشور ما شده با تحریم روبرو شده است.

عارف تصریح کرد: باید شبکه دانشمندان ایرانی راه اندازی کنیم و دانشمندان ایرانی خارج از کشور نیز دست از محافظه کاری بردارند چراکه احساس می شود در یکی دوسال اخیر محافظه کاری غیرضروری در دانشمندان کشور در خارج بیشتر شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از کمیته برگزاری این کنفرانس انتظار داریم که مباحث این کنفرانس ها به سمت فناوری ها و رویکردهای آینده برود و جوانان را به این سمت تشویق کنیم.

2323

برانکو به تبریز نرسید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تیم‌های فوتبال تراکتورسازی و پرسپولیس فردا (چهارشنبه) در چارچوب هفته بیست و هشتم لیگ برتر به مصاف هم می‌روند که در همین راستا نشست خبری پیش از این دیدار امروز برگزار شد.

در حالی که قرار برانکو ایوانکوویچ در این نشست خبری حضور پیدا کند اما به دلیل تداخل ساعت پرواز این تیم به تبریز با زمان نشست خبری، سرمربی کروات پرسپولیس به این نشست نرسید و تنها جرج لیکنز، سرمربی تراکتورسازی برای پاسخ به سوال خبرنگاران مقابل آن‌ها قرار گرفت.

256 43

انتقاد شدید ذالنور از فعالیت فضای مجازی/ راه فساد و آسیب های اجتماعی در فضای مجازی باز است

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی، با بیان اینکه روحانیت از پیش از انقلاب تا کنون مظلوم بوده است، گفت: امروز برخی مردم به تعدادی از روحانیون که در دستگاه های مختلف فعالیت دارند، نگریسته و می پندارند بدنه روحانیت نیز از همان امکانات برخوردار هستند.

وی ادامه داد: آن دسته از روحانیونی که مسؤولیت های مختلف در دستگاه های مختلف را پذیرفته اند، از روی احساس وظیفه و نیاز جامعه بوده است؛ امروز باید دانست که بدنه روحانیت از حداقل های معیشتی هم بهره مند نیستند، زیرا طلاب مجرد غالباً شهریه خاصی نمی گیرند و طلاب متأهل نیز با شهریه ای بین 300 تا 800 هزار تومان به سختی در حال گذراندن معیشت هستند.

حجت الاسلام ذوالنور خاطرنشان کرد: امروز دیدگاه حوزه علمیه مبنی بر اینکه حوزه نباید از امکانات دولتی استفاده کند، مزید بر علت شده و طلاب به سختی در حال تأمین نیازهای خود هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم نسبت به اوضاع معیشت قاطبه طلاب و روحانیون اطلاعی ندارند و می پندارند روحانیت با مشکلات رفاهی دست و پنجه نرم نمی کند، افزود: پندارهای غلط نسبت به حوزویان، عقده های اجتماعی، رگه های ضد انقلابی، مخالفت با اصل دین، نظام، انقلاب و روحانیت از یک سو و فشار رسانه های بیگانه و عملیات روانی در فضای مجازی از سوی دیگر سبب می شود تا برخی افراد شرور تحت تأثیر قرار گرفته و حادثه هایی از جنس حوادث شهید خلیلی و شهید قاسمی را رقم بزنند.

وی ادامه داد: در حادثه ای که در همدان رخ داد، ضد انقلابی بودن، عقده ای بودن و شرارت  شخص ضارب اثبات شده است و هنگامی که اینگونه تقابل ها با روحانیت صورت می گیرد، روحانیت به مسیر حقی که در حال پیمودن آن است به خود می بالد؛ حوزه علمیه افتخار می کند زیرا همواره در مسیر جهاد، ایثار و شهادت قرار داشته و دشمنانی دارد که وجودشان عامل شرارت های مختلف بوده و جز شر چیز دیگری از آنها صادر نمی شود.

حجت الاسلام ذوالنور دولت را در بروز حوادث خشونت آمیز مقصر دانست و تصریح کرد: امروز فضای مجازی بسیار افسارگسیخته شده است، یعنی هر کسی قصد داشته باشد در جامعه اعمال و رفتارهای ملتهب کننده انجام دهد، از بستر فضای مجازی استفاده می کند.

رییس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز نیروی انتظامی و پلیس فتا توانمندی مقابله با بستر گسترده فضای مجازی را ندارد، افزود: دولت کدام مشکل نیروی انتظامی را حل کرده است که این نهاد بتواند به تناسب جرایم و مشکلات جدید گسترش سازمان دهد؟ ما امروز حمایت جدی از سوی دولت برای امنیت جانی، مالی و اخلاقی مردم مشاهده نمی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز دولت فضای مجازی را به صورت رها شده گسترش داده و از سویی دیگر نیز با جریان های خیانت کار و مجرم برخورد جدی صورت نمی دهد؛ برای مقابله با جرایم در فضای مجازی در برخی بخش ها نیازمند فیلترینگ هستیم، اما متأسفانه مشاهده می کنیم که دولت زیر بار مقوله فیلترینگ نمی رود.

حجت الاسلام ذوالنور تأکید کرد: هنگامی که دولت راه فساد و آسیب های اجتماعی را در فضای مجازی باز گذاشته است، نمی توان از روحانیت و متولیان فرهنگی انتظار داشت با آسیب های اجتماعی مقابله کنند؛ مسائلی همچون کازینو، قمار، فساد، اقدامات خشونت آمیز، آموزش های روش ترور، کشتار، دزدی، تخریب افکار مردم علیه گروه هایی همچون روحانیت، مذهبی ها و متدینان در فضای مجازی رخ می دهد، اما دولت نسبت به هیچکدام از این موارد اقدامی صورت نمی دهد.

وی اضافه کرد: برخی از مردم بر این باور هستند که اگر کشور دولت نداشت، بهتر اداره می شد؛ فضای ناکارآمدی، ضعف مدیریت و سوء مدیریت هایی که در برخی بخش ها مشاهده می کنیم زمینه ناراحتی مردم را فراهم می کند و برخی کسانی که علیه نظام و مردم کار می کنند از این بسترها برای ایجاد اختلال استفاده لازم را می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت با همه وجود و وزارت ارتباطات با همه توان باید به عرصه فضای مجازی ورود پیدا کنند، ابراز کرد: دولتمردان باید مفاسد، مشکلات و آسیب های فضای مجازی را پالایش کنند؛ این اشتباه است که برخی مسؤولان به بهانه آزادی، فضای مجازی را افسار گسیخته رها کنند؛ امروز هیچکس برای خود حق نمی داند که امنیتش در فضای مجازی تهدید شود.

وی تصریح کرد: نمی دانم چرا برخی برای فریب مردم پشت الفاظ فریبنده موضع گرفته اند و این فضای ناامن را که دین، اعتقاد، باور، اخلاق و امنیت اخلاقی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم را به خطر انداخته را رها کرده و پشت به ظاهر طرفداری از حقوق مردم و آزادی موضع گرفته اند.

حجت الاسلام ذوالنور تصریح کرد: اینکه آقای رییس جمهور می گوید «انگشت وزیر جوان من بر روی دکمه فیلترینگ نمی رود»، خدمت به مردم نیست، بلکه یک ژست کاسبکارانه فریبنده است؛ این سخن رییس جمهور به منزله آن است که بگوید «در یک محیطی که دزدان قداره کش و مسلح برای جان مردم کمین کرده اند، انگشت نگهبان دروازه قلعه ای که مردم در آن پناه دارند روی کلید قفل کردن دروازه نخواهد رفت».

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی دولتی زمینه بروز جرایمی از جنس حادثه همدان را فراهم می کند، خطاب به قوه قضاییه گفت: اطاله پیگیری مسائلی همچون حادثه شهادت طلبه همدانی، اثر برخورد را از بین می برد، بنابراین قوه قضاییه باید در زمینه هایی که جان، مال و امنیت مردم به خطر می افتد به صورت سریع و قاطع وارد شده و میان جرم و جزا تناسب ایجاد کند.

وی در ادامه از اقدام مجلس برای تصویب طرح تشدید جزای برخی جرایم خبر داد و یادآور شد: اگر دولت لوایحی را برای برخورد شدیدتر با جرایمی همچون حادثه همدان به مجلس ارسال کند، روند تصویب و اجرای قوانین سریعتر انجام خواهد شد.

2323

اعلام مالیات جدید بر عایدی دارایی/ سرمایه‌های معاف معرفی شدند

معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی در گزارشی به مالیات بر عایدی سرمایه با مروری بر مبانی نظری، تجارب جهانی و الگویی برای ایران پرداخته است.

در بخشی از این گزارش مربوط به معرفی نظام مالیات بر عائدی سرمایه در ایران آمده است:‌ بدون تردید، مالیات بر عایدی سرمایه در کشور بایستی با اهدافی چون عدالت، بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه و جلوگیری از سوداگری و سفته‌بازی در بازار برخی دارایی‌ها اعمال شود.

از این حیث، ایران جزو معدود کشورهای جهان است که در آن از عواید سرمایه‌ای هیچ‌گونه مالیاتی اخذ نمی‌شود، در حالی که بازار اغلب دارایی‌های منقول و غیرمنقول به دلیل نبود مالیات بر عایدی سرمایه، همواره جولانگاه سفته‌بازان و سوداگران بوده است.

در این راستا، لازم است، پایه مالیات بر عایدی سرمایه تا حد امکان گسترده باشد. همچنین برای تأمین اهداف بازتوزیعی و جلوگیری از سوداگری، استفاده از نرخ‌های به شدت تصاعدی، تفکیک بین عواید کوتاه‌مدت و بلندمدت، شاخص‌بندی و همچنین اعمال نرخ‌های متفاوت برای عواید کوتاه‌مدت و بلندمدت اجتناب‌ناپذیر است.

با توجه به حجم بالای نقدینگی در اقتصاد ایران، ویژگی‌های بازار برخی دارایی‌ها مانند بازار مسکن، خودرو، ارز، طلا و سهام و درجه جایگزینی بالای آنها، لازم است برای جلوگیری از هجوم نقدینگی‌های سرگردان به یک یا تعدادی از بازارهای مذکور و ایجاد تقاضاهای هیجانی و سوداگرانه، مالیات بر عایدی سرمایه به طور همزمان و در همه بازارها بر عواید حاصل از نگهداری این دارایی‌ها اعمال شود. البته در این میان، با توجه به مزیت نسبی سهام نسبت به سایر انواع دارایی‌ها، لازم است امتیازاتی برای آن در نظر گرفته شود (مانند نرخ پایین‌تر).

با این حال، در شرایط ایده‌آل بهترین سیستم اجرایی برای مالیات بر عایدی سرمایه نظام مالیات بر جمع درآمد است. هم اکنون مطالعات مربوط به امکان‌سنجی پیاده‌سازی نظام مالیات بر جمع درآمد در کشور در حال انجام است. بدون شک برای بهبود کارایی نظام مالیات بر درآمد، انجام اصلاحات اساسی در بخش مالیات بر درآمد شرکتها و مالیات بر درآمد اشخاص ضروری است و مالیات بر عایدی سرمایه نیز بایستی در چارچوب این سیستم مالیاتی تعریف شود.

 سازه یا ساختار نظام مالیات بر عایدی سرمایه همانند هر سیستمی از اجزا و مؤلفه‌های متعددی تشکیل شده است و ارتباط بین این اجزا، نظام مالیات بر عایدی سرمایه را تشکیل می‌دهند. به طور کلی، مؤلفه‌های نظام مالیات بر عایدی سرمایه را می‌توان به دو بخش شامل مؤلفه‌های سیاستی و مؤلفه‌های اجرایی تقسیم کرد.

دارایی‌های مشمول، نرخ، شاخص‌بندی، امتیازات، معافیت‌ها، نحوه رفتار با مسکن اصلی، نحوه رفتار با زیان دارایی‌ها و.. از مؤلفه‌های سیاستی و شیوه وصول مالیات، نحوه تکمیل و ارسال اظهارنامه، نحوه رفتار با اشخاص مقیم و غیرمقیم و… از مؤلفه‌های اجرایی نظام مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

در این راستا، لازم است، پایه مالیات بر عایدی سرمایه در کشور مشتمل بر دارایی‌های زیر باشد:

-املاک و مستغلات (زمین و ساختمان، ویلا، باغ)

-سرقفلی

-ارزهای خارجی

-طلا ، جواهر و زیورآلات

-سهام و انواع اوراق بهادار

-معادن و یا حقوق استفاده از معادن

-خودرو (مازاد بر نیاز شخصی)

به طورکلی،کلیه دارایی‌هایی که برای استفاده شخصی خریداری می‌شوند و همچنین دارایی‌هایی (تجهیزات، ماشین‌آلات و دارایی‌های ثابت) که در فرآیند تولید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند، در پایه مالیات بر عایدی سرمایه قرار نمی‌گیرند. همچنین، دارایی‌هایی که با زیان سرمایه‌ای مواجه شده‌اند از این مالیات معاف می‌شوند.

سایر دارایی‌های معاف به شرح زیر پیشنهاد می‌شوند:

-مسکن اصلی (مسکن ملکی تحت سکونت مالک)؛

-خودرو و موتورسیکلت برای استفاده شخصی؛

-دارایی‌های استهلاک‌پذیر که صرفاً برای فعالیتهای مشمول مالیات به کار گرفته می‌شوند؛

-لوازم استفاده/ مصرف شده در ملک اجاری؛

-تمام دارایی‌هایی که قبل از معرفی نظام جدید مالیات بر عایدی سرمایه تحصیل شده‌اند؛

-برخی زیان‌های سرمایه‌ای (غیرقابل پذیرش به عنوان هزینه قابل قبول یا قابل کسر از پایه مالیاتی)

-دارایی‌هایی که برای استفاده شخصی نگهداری می‌شوند و ارزش آنها کمتر از یک مبلغ مشخص است

-مجموعه اشیاء قیمتی که ارزش آنها کمتر از یک مبلغ مشخص است (کلکسیون‌ها)

-نرخ مالیات بر عائدی سرمایه املاک و مستغلات

مالیات عائدی سرمایه سهام

با عنایت به تجارب جهانی و وضعیت اقتصاد ایران و همچنین اهداف مدنظر، پیشنهادات کلی زیر در خصوص نرخ مالیات بر عایدی سرمایه ارائه می‌شود.

اعمال نرخ‌های ماده ۱۳۱ (قانون مالیات‌های مستقیم) برای عواید کوتاه‌مدت انواع دارایی‌های مشمول به غیر از سهام (برای نگهداری دارایی تا ۳ سال)

برای عواید بلندمدت بابت نگهداری دارایی‌های مشمول به مدت بیشتر از ۳ سال، نرخ مقطوع حداکثر به نرخ ۱۰ درصد اعمال شود.

نرخ مالیات بر دارایی‌های شغلی که به عنوان موجودی تجاری محسوب نمی‌شوند، بسته به دوره نگهداری دارایی‌ها متغیر باشد. با افزایش دوره نگهداری نرخ آن کاهش یابد.

نرخ مالیات بر نقل و انتقال سهام اولی صفر، و نرخ نقل و انتقالات سایر سهام به شرح زیر خواهد بود:

-کمتر از ۶ ماه ۱۵ درصد

-بین ۶ تا یک سال ۱۰ درصد

-بین یک تا دو سال ۵ درصد

۱۷۲۳۱

نایب رییس مجلس: مکانیسم پرداخت در سیستم بهداشت و درمان اصلاح شود

مسعود پزشکیان با اشاره به تعرفه‌ های درمانی سال ۱۳۹۸ و پیشنهاد رشد ۱۵ درصدی برای افزایش میزان دستمزد پزشکان اظهار داشت: به جای اینکه برای کار اضافه حق الزحمه پرداخت کنیم و تعرفه خدمت و قیمت را بالا ببریم برای هر پزشک به میزان بیماران درمان شده، هزینه بپردازیم.

وی افزود: اگر بنده یک پزشک کم سوادی باشم یا تبحر کمتری داشته باشم، ممکن است که برای بیمار هزینه و مداخلاتی ایجاد کنم که این کار علاوه بر بیمار، برای بیمه نیز هزینه‌ بر است اما چنانچه بیمار توسط پزشک درست معاینه و تشخیص داده شود، با یک بار معاینه، با کمترین آزمایش و یک راه درست می‌ توان به نتیجه رسید در نتیجه خرید سلامت درست ‌تر از خرید خدمت است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمانی که پزشک بیمار را معاینه می‌ کند باید تشخیص درست بدهد که به درمان درست منجر شود، در واقع مصداق این کار این است که اتومبیل خود را به مکانیکی می‌ برید و اگر خودرو درست شد پول می‌ دهید اما اگر مکانیک نتوانست اتومبیل را درست کند آیا هزینه‌ ای پرداخت می ‌کنید؟ افراد نیز همین ‌گونه هستند. 

پزشکیان افزود: هزینه درمان که پزشکان دریافت می کنند نباید چند برابر متوسط دریافتی استادان در دانشگاه‌ ها باشد چون همه کار می ‌کنند و زحمت می‌کشند، کسانی که مهارت را یاد می ‌دهند یک جور پرداختی دارند و کسانی که درمان می ‌کنند جور دیگر. 

46

لزوم تجدیدنظر در روال طولانی مطالعاتی برای انجام پروژه‌ها/ معتقد به کار کارشناسی هستیم

به گزارش  خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی، علی جهانگیری ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان که به بررسی و نهایی‎سازی هسته‎های کلیدی دومین سند تدبیر توسعه استان اختصاص داشت، اظهار کرد: ما معتقد به کار کارشناسی هستیم اما دقت و وقتی که برای تدوین برنامه‎ها صرف می‎شود در زمان اجرای همین برنامه‎ها بسیار کم‎رنگ است.

وی افزود: بهتر است رصد و پایش تمام سرمایه‎گذاری‎های در دست اجرای استان را مرکز خدمات سرمایه‎گذاری به عهده گیرد و دستگاه‎های ذیربط نیز امکان فنی و اداری و بانک اطلاعاتی مورد نیاز این مرکز را فراهم کنند.

جهانگیری همچنین بر لزوم مطالعه زنجیره تامین صنایع و معادن استان جهت شناسایی و تکمیل حلقه‎های مفقوده این زنجیره تاکید کرد و ارتقاء دانش فنی واحدهای صنعتی مرتبط با حوزه‎های اولویت‎دار را برای ایجاد شبکه و ارتقاء توانمندی‎های ساخت داخل ضروری برشمرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‎شرقی در ادامه صحبت‎های خود با اشاره به هسته کلیدی «توسعه تجارت و خدمات بازرگانی» سند تدبیر توسعه استان تصریح کرد: کارگروه توسعه صادرات سال گذشته برنامه صادرات استان را به تفکیک صادرکننده، بنگاه، محصول و کشور مقصد ارائه کرد؛ در سال جاری نیز این رویه را ادامه داده و تکمیل خواهیم کرد.

در این جلسه مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‎شرقی به ارائه گزارش عملکرد کارگروه اقتصادی استان در سال ۹۷ پرداخت و گفت: در سال گذشته هفت جلسه کارگروه اقتصادی استان برگزار شد.
طاهر روحی افزود: در این جلسات ۱۸ موضوع طرح و منجر به ۴۶ مصوبه شد که ۹۷ درصد این مصوبات اجرایی شده و یا در حال اجرا هستند.

پرویز محمدزاده، معاون توسعه و برنامه‏ ریزی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی نیز به تشریح پروژه‎های نهایی دومین سند تدبیر توسعه استان، هسته‏های کلیدی بخشی و فرابخشی سند بر اساس حوزه فعالیت کارگروه‎های مختلف و اقدامات اساسی مرتبط با این هسته‎ها پرداخت.

46

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه: عبور وسعت دریاچه از ۳۰۰۰کیلومتر مربع تا فاصله ۳ متری با تراز اکولوژیک

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، شرکت مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو جدیدترین آمار از وضعیت دریاچه ارومیه را منتشر کرد.

بنا به این آمار، تراز دریاچه ارومیه با افزایش ۹۰سانتی‌متری به ۱۲۷۱.۶۶ رسیده است که از سال ۸۹تاکنون بی‌سابقه است.

همچنین مساحت آبی این پیکره آبی نیز به ۳۰۶۸.۱۰کیلومتر مربع رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۶۸.۳۳ کیلومترمربع افزایش یافته است.

حجم آب موجود دریاچه نیز نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش و به ۴.۵۰ میلیارد مترمکعب رسیده است درحالیکه در سال گذشته تنها ۲.۰۳میلیاردمترمکعب آب در دریاچه وجود داشت.

46