آزمون: برای خداحافظی از تیم ملی با کی‌روش مشورت کردم/ بعد از ۴ ماه خانواده‌ام را انتخاب کردم

سردار آزمون بعد از استقبال مردم گنبدکاووس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بین دو راهی بین خانواده و تیم ملی فوتبال قرار گرفتم و بعد از 4 ماه تفکر و مشورت امروز به این نتیجه رسیدم که باید در کنار خانواده‌ام باشم و تا مدتی از تیم ملی فاصله بگیرم.

وی افزود: در حال حاضر نمی‌توانم به صورت شفاف مسئله شخصی که باعث فاصله گرفتن من از تیم ملی می‌شود را بیان کنم، باید از خانواده اجازه بگیرم تا این مورد را رسانه‌ای کنم.

آزمون تصریح کرد: برای این تصمیم‌گیری با کی‌روش، به عنوان مسئولم و علیرضا جهانبخش که جزو دوستان و عزیزان من هستند، صحبت و مشورت کردم و آنها نیز گفتند که ما هم بودیم همین تصمیم را می‌گرفتیم.

وی با اشاره به انتقادات اخیر و اینکه این انتقادات تاثیر در تصمیم‌گیری وی داشته یا خیر، تاکید کرد: من قوی‌تر از این هستم که به خاطر انتقادات این تصمیم را بگیرم، همیشه از من انتقاداتی بوده و مردم انتظار گل در این بازی‌ها را داشتند و من هم نتوانستم این انتظار مردم را برآورده کنم، اما تصمیم بنده دلایل شخصی و خانوادگی دارد.

آزمون گفت: هدف اصلی من گل زدن بود و خواستم با گل زدن مردمم را خوشحال کنم و از گل زدن لذت می‌برم و امید دارم که تاکنون با بازی‌های انجام شده مردم از من راضی باشند.

وی اظهارداشت: تصمیم من احساساتی نیست و من بین خانواده و فوتبال، خانواده را انتخاب کردم و امیدوارم مردم به این تصمیم من احترام بگذارند.

این بازیکن ملی پوش فوتبال کشورمان خاطر نشان کرد: درست است که از تیم ملی فاصله می‌گیرم اما به فوتبال ادامه خواهم داد. فعلا 23 سال دارم و آرزوهای بزرگی در زمینه فوتبال در سر دارم و یک سال از قراردادم با روسیه باقی مانده است و امیدوارم در این رشته ورزشی پیشرفت‌های خوبی داشته باشم.

سردار آزمون ادامه داد: استعدادها و ظرفیت‌های خوبی در حوزه فوتبال در منطقه وجود دارد و بنده و فرماندار گنبدکاووس دغدغه ایجاد مدرسه فوتبال را داریم که در این زمینه می‌توانم کمک‌های خوبی انجام دهم, اما برای این کار نیاز به همفکری و برنامه‌ریزی بلندمدت است و باید همه امکانات فراهم باشد و امید داریم با کمک هم بتوانیم به نونهالان، نوجوانان و جوانان منطقه در حوزه فوتبال کمک کنیم و افرادی چون محمود سیدی که مربی بسیار توانمند من در کنار دیگر مربیان در زمان کودکی بودند، پرورش دهیم.

وی در مورد بزرگترین تجربه خود در تیم ملی یادآور شد: بزرگترین تجربه من در تیم ملی فوتبال این بود که یک لحظه غفلت باعث باز شدن دروازه خواهد شد و گل خواهیم خورد و در جام جهانی موفقیت به آسانی به دست نمی‌آید و باید جنگید و از کمترین موقعیت بیشترین استفاده را کرد.

آزمون گفت: با کسی که نان و نمک خوردم و وی را می‌شناسم از او حمایت خواهم کرد و من صحبت درباره مهدی ژوله را حاشیه‌سازی برای خود نمی‌دانم، بلکه وظیفه داشتم از دوستم در فضای مجازی حمایت کنم.

 

254 41

پیام روحانی به رئیس جمهوری برزیل درباره برجام

 غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهوری، با وزیر امور خارجه برزیل دیدار و پیام شفاهی دکتر روحانی خطاب به رئیس جمهور برزیل در خصوص برجام را ابلاغ کرد.

پیشتر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری این هفته خود تأیید کرده بود که ارسال پیام‌ها و نامه‌های روحانی در خصوص برجام خطاب به سران دیگر کشورها تداوم دارد.

قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره نامه ارسالی رئیس جمهوری به اتحادیه اروپا گفت:‎ یک سری اقدامات دیپلماتیک بعد از خروج آمریکا از برجام انجام شده و بخشی در حال انجام است. این تلاش‌ها صور و اشکال مختلفی دارد و این به تناسب رابطه ما با کشورها و نقشی که آنها می‌توانند داشته باشند انجام می‌گیرد. در این چارچوب تصورم این است که نامه‌هایی یا پیام‌هایی از سوی رئیس جمهوری برای رؤسای جمهوری و رؤسای دولت‌های برخی از کشورها ارسال شده است. برخی از آنها توسط مقامات عالیرتبه کشور به سایر کشورها برده شده و برخی در‌ آینده برده خواهد شد. این تلاش دیپلماتیک ادامه خواهد داشت و یک بخشی از آن ارسال نامه رئیس جمهوری به سران دیگر کشورهاست.‎

مقامات دولت آمریکا پس از اعلام خروج ترامپ از برجام،‌ در تلاش هستند کشورهای مختلف جهان را به همراهی با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران وادارند. از جمله نیکی هیلی، سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل، طی سفر دو روزه اخیر خود به هند، تلاش کرد مقامات دهلی‌نو را به قطع واردات نفت از تهران وادارد.

2323

دختر کارگردان معروف سینما الگوهای بازیگری‌اش را معرفی کرد/ سرباز پدرم هستم

 طبق گزارش رسیده از برنامه «باهمستان»، زهرا داودنژاد، بازیگر فیلم “شماره ۱۷ سهیلا” به کارگردانی محمود غفاری که بازیگری را در سال ۷۹ با فیلم “بچه‌های بد” شروع کرد و فیلم‌های” ملاقات با طوطی “، “دست‌های خالی”، “نیلوفر” و “کلاس هنرپیشگی” را در کارنامه خود ثبت کرده است، علاوه بر بازیگری در کسوت دستیار کارگردانی و منشی صحنه هم فعالیت داشته و در گفت‌وگویی درباره این که به عنوان عضوی از خانواده داودنژاد شناخته می‌شود و اینکه آیا سایه پدرش (علیرضا داودنژاد) تاثیری در کسب جایگاهی مستقل در سینما داشته است، بیان کرد: عضو این خانواده بودن لذت‌بخش است ولی بی‌تأثیر نیست و نمی‌شود منکر تأثیر شد. البته پارتی‌بازی نشده و خودم زحمت زیادی برای این جایگاه کشیدم و علاقه فراوانی هم به این رشته داشتم ولی بودن در این بستر یک شانس محسوب می شود. سایه و عنوان پدرم باعث شد احساس مسئولیت بیشتری در کار داشته باشم و همه فعالیتم از سال ۷۴ در بخش‌های پشت صحنه، دستیار کارگردانی و منشی صحنه بوده است و بازیگری بعد از این فعالیت‌ها شروع شد.

او درباره خانوادگی کار کردن داودنژادها و این که این نوع کار به یک سبک در خانواده تبدیل شده و آیا مرزی بین کار و خانواده وجود دارد، گفت: واقعا برای ما سینما چیزی جز زندگی نیست. من با نان سینما بزرگ شدم. چیزی اضافه یا کمتر از سینما وجود ندارد. مادر بزرگم که هنرپیشه درجه یکی در سن و سال خودشان هستند، در بچگی برایمان قصه تعریف می‌کردند و ما خودمان را در نقش‌های قصه می‌گذاشتیم و همین‌طور ادامه پیدا کرد. الان هم سینما برای ما نقش تعیین می‌کند و به شدت زندگی سختی است.

داودنژاد ادامه داد: کار کردن با خانواده به خاطر تعامل زیاد و درک احساسات عاطفی و خشونت یکدیگر با بازیگری جمع و به یک اتفاق تبدیل می‌شود. همگی ما در هدف پدرم که سینماست، همسو هستیم. عاشقانه او را به عنوان یک مدیر قبول داریم و احساس می‌کنیم سربازش هستیم. حتی اگر چیزی را قبول نداشته باشیم به حرفش اقتدا می‌کنیم و خودم را به چیزی که ایشان خواستند، نزدیک می‌کنم.

او درباره نامزد جایزه شدن برای فیلم کلاس هنرپیشگی در جشنواره و نیز برای فیلم شماره ۱۷ سهیلا در جشن انجمن منتقدان که به جایزه گرفتن ختم نشد و در پاسخ به این که «آیا دستی در کار است یا بازی‌های متفاوت شما نسبت به هم دوره‌ای‌هایتان باعث شده دیده نشوید؟»، گفت: قطعا من و شما می‌دانیم که دست‌هایی وجود دارد و این که چگونه هستند، نمی دانم و برای من هم مبهم است که چرا اتفاق می‌افتد. این که بازی متفاوتی از من دیده می‌شود، به خاطر نگاه من به بازی است که عمدتا فرق دارد؛ هرچند من هم الگوهایی در این سینما داشتم مثل خانم معتمد آریا و خانم تسلیمی. جنس هر بازی ربطی به هنر پیشه بودن و شغل محسوب شدن ندارد و من در حد توان و بینشم این کار را انجام می‌دهم. این نگاه باعث می‌شود من انتخاب نشوم چون بازی یا ژانر خاصی فعلا مد شده که من شبیه آن نیستم و امید دارم نگاه‌ها وسیع‌تر شود و همه مورد توجه قرار بگیرند.

وی با اشاره به این که خیلی در کارهای پدرش حضور ندارد که این هم بنا به خواست علیرضا داودنژاد بوده، دربخشی دیگر گفت: نظر مخاطب برای من خیلی مهم است و بعد از اکران فیلم بیشتر مخاطبان اظهار کردند با نقش من در سهیلا شماره ۱۷ همذات‌پنداری داشته‌اند یا برایشان باورپذیر بوده؛ این نقطه مشترک بیشتر مخاطبان بود که برای من قابل تأمل است.

او با اشاره به داستان فیلم «سهیلا شماره ۱۷» که بهترین فیلم در جشنواره ژنو سوییس و جشنواره کلن آلمان شده و این که سهیلا یک خانم میانسال است که با بحرانی به نام رابطه ازدواج و خانواده دست و پنجه نرم می‌کند و به دلیل مشکل ژنتیکی ۶ ماه فرصت دارد ازدواج کند و مادر شود و سعی می‌کند همسر مورد نظرش را پیدا کند، درباره فعالیت در این پروژه توضیح داد: من از اعتماد آقای غفاری (کارگردان) تشکر می‌کنم چون از زمانی که قرار شد با هم همکاری کنیم این پروژه به مدت یکسال متوقف شد. در واقع تهیه‌کننده خواسته بود از یک استار استفاده شود ولی آقای غفاری خواستند من نقش را ایفا کنم. ایشان صبوری کردند و تهیه‌کننده راضی شد. بعد از خواندن فیلم‌نامه مطمئن شدم این نقش برای من نوشته شده و شخصیت فیلم برایم شناخته شده بود؛ چرا که تعداد زیادی از دوستان اطرافم این شرایط را داشتند. بحران‌ها و نامعلومی آینده و مادر شدن برای خانم‌ها وضعیتی است که با هیچ چیزی مثل ظاهر و پول و موقعیت اجتماعی جبران نمی‌شود و جایگزینی ندارد.

2323

اعضای ارشد دولت ترامپ در نشست منافقین در پاریس شرکت می‌کنند

به نقل از پولیتیکو، اعضای ارشد دولت ترامپ قرار است در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس شرکت کنند.

بنا به گزارش وب‌سایت پولیتیکو، دو تن از افراد نزدیک و معتمد دونالد ترامپ قرار است روز شنبه در نشست یک گروه مخالفت دولت ایران (منافین) که پیش از این در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داشت، شرکت کنند. همزمان با تلاش‌های دولت ترامپ برای اعمال فشار بیشتر به ایران، ‌حضور نزدیکان رئیس‌جهور آمریکا در این نشست، سوال‌هایی را در خصوص نفوذ این گروه بر تصمیم‌گیری در واشنگتن افزایش داده است.

«رودی جولیانی»، وکیل شخصی، و «نیوت گرینگریچ» مشاور دونالد ترامپ، قرار است روز شنبه در نشست گروهک منافقین در پاریس شرکت کنند. دولت آمریکا به مدت ۱۵ سال گروهک منافقین را جز فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود، اما طی سال‌های اخیر آنها را از این فهرست خارج کرده و شماری از اعضای ارشد دولتی آمریکا همیشه با این گروهک در ارتباط بوده‌‌اند.

«دانیل بنیامین» از اعضای دولت پیشین آمریکا و کارشناس امور ضدتروریسم با تخصص در امور گروهک منافقین به «پولیتیکو» گفت:‌ حضور جولیانی و گرینگریچ در این نشست بار دیگر نشان می‌دهد که برخی از اعضای ارشد دولت ترامپ از حامیان تغییر نظام در ایران هستند.

پیش از این نیز گزارش‌های بسیاری در رسانه‌‌های غربی از نحوه تعامل عناصر گروهک منافقین با اعضای دولت‌های آمریکا منتشر شده است که نشان می‌دهد افرادی مانند رودی جولیانی و نیوت گرینگریج در ازای شرکت در هر نشست این گروهک و سخنرانی‌های ضدایرانی مبالغ کلانی دریافت می‌کنند.

2323

عمر امت اسلام و رابطه آن با طول‌مدت خلافت‌عثمانی!

محمد بن علی حموی مُقریء شافعی نویسنده رساله الجواهر اللامعه و الفتاوی النافعه است که نسخه آن در ایا صوفیه به شماره 2445 نگهداری می شود. این رساله، از جمله رسائل فراوان فقهی ـ سیاسی در رد بر قزلباشان است که در دوره طهماسب و به احتمال، حوالی سال 940 هجری نوشته شده است. نویسنده در متن، به صوفی بن صوفی اسماعیل اشاره دارد، یعنی طهماسب، و در جایی هم اشاره می کند که شصت سال تا رأس سال هزار هجری مانده است. محتوای کتاب، مانند سایر رساله های مشابه، حاوی مباحثی در رد بر قزلباشان و رافضیان، گزارش برخی از باورها و کارهای صفویه، بویژه اسماعیل، و عمدتا تمرکز روی تحریک سلاطین عثمانی و رعایای آنها برای جنگ بر ضد قزلباشان است. این جنگهای بیست ساله در نیمه اول سلطنت طهماسب و سلطان سلیمان صورت گرفت و در نهایت به صلح آماسیه در سال 962 انجامید که سالها در روابط دو دولت عثمانی ـ صفوی، آرامش را به همراه داشت. ساختار بیشتر این رساله ها شبیه به همدیگر است و بنده گزارش چندی از آنها در کتاب «تاریخ قزلباشان صفوی در چند متن تاریخی ـ مذهبی عربی دوره عثمانی» آورده ام. این متن را هم باید به همانها ملحق کرد.

امتیاز این اثر، در برخی از محاسبات سنواتی است که در باره عمر دولت عثمانی، ظهور مهدی و مباحثی از این دست دارد که جالب است. خواهیم دید که موضوع اصلی کتاب، این سوژه هم هست که در میان ترکان آسیای صغیر طرفدار شاه اسماعیل، شایع شده بوده است که روایت داریم که مهدی از شرق ظهور می کند و آن را بر شاه اسماعیل تطبیق داده بودند و نویسنده می خواهد این نظر را نادرست بداند.

در اینجا، مروری بر این رساله که حاوی اطلاعات خوبی از منازعات مذهبی قرن دهم هجری است، خواهیم داشت و از آن به عنوان منبعی برای شناخت بهتر مجادلات فکری ـ مذهبی و تأثیر آنها در سیاست بهره خواهیم برد. طبعا نتایج اخلاقی آن به این نوشته مربوط نمی شود که چطور سیاست از اختلافات مذهبی برای کارسازی برنامه های خود استفاده می کند و یا به عکس، چه اندازه اختلافات مذهبی که غالبا در اختیار برخی از مدعیان رهبری فکری است، در آشفته بازار سیاست نقش بازی می کند. در نقدهای جدلی، اغلب استنادها نادرست و متکی به مشهورات بی پایه است که نمونه ای از آنها را در این ردیه هم مشاهده می کنیم.

***
نویسنده در شرح چرایی تألیف کتاب خود، می گوید، شخصی از اکابر نزد من آمد و در باره حدیثی که گمان می کرد در کتاب طحاوی آمده پرسشی را مطرح کرد، و از من خواست تا نظرم را در باره آن بیان کنم. این حدیث که به نوعی به روافض مربوط بوده «تتلعق بالرافضة» و از من خواسته شده بود، پاسخ دهم، بیش از بیست کرّاسه در باره آن نوشتم. اما از من خواسته شد، مختصر آن را در چند برگ بنویسم که میان مردم منتشر شود و آن مختصر همین است.

اما سؤال: مطلب این بود که علمای بزرگ دین در باره حدیثی که از رسول (ص) روایت شده و ناقل آن گوید که از کتاب طحاوی است، چیست که: سئل مِن الله عزّوجل عن قیام الساعة. زمان قیامت کی خواهد بود؟ خطاب به رسول، پاسخ چنین آمد: پس از هجرت تو، در 910 ، دیگر محبتی میان خلق نخواهد بود و فتنه واقع خواهد شد. در 920 جدل و خصومت تا 930 خواهد بود، و علما خواهند مُرد و اندکی از آنان باقی نخواهد ماند. در 930 از آسمان تگرگ به اندازه یک تخم مرغ خواهد بارید و زراعت از میان خواهد رفت، و طوفان خواهد شد و بلاد ویران خواهد گشت. در 940 به وقت، باران نخواهد آمد، زنان مثل قاطر و الاغ در بازار خواهند گشت، و محمد المهدی صاحب الزمان ظهور خواهد کرد، و حکومت او شرق و غرب را خواهد گرفت. در 950 سه روز، خورشید، تأخیر خواهد داشت، باب توبه بسته خواهد شد، از آسمان فریاد جزع برخواهد خواست، و شماری فراوان از جن و انس نابود خواهند شد، و برکات نباتی از میان خواهد رفت. در 960 یأجوج و مأجوج، خروج کرده، نیل را می خورند و اثری از آب نخواهد بود و «دابة الارض» خارج خواهد شد. در 970 قرآن به آسمان خواهد رفت و دجال خروج می کند و عیسی فرود می آید، و دجال کشته می شود. در 980 : لاتسئل ماوراء ذلک یتم مد الادمی! وقتی این علامات را دیدید، از خدا کمک بخواهید و به درگاه او استغاثه کنید.

در باره این حدیث سوال شد که آیا صحیح است یا خیر، و اگر شخصی بر آن اعتماد کند، به خطا رفته است؟ و اگر شخصی اعتماد کند که مهدی در این سال از مشرق خروج خواهد کرد، مخطئ و گناهکار خواهد بود یا خیر. و اگر شخصی بگوید رسول (ص) هزار سال در قبرش نخواهد ماند، سخنش تصدیق می شود یا خیر؟ و پرسیده اند، عقیده شما در باره کسی که ابوبکر و عمر را سب کرده و عایشه را تهمت می زند، چیست، آیا او را کافر می دانید یا خیر؟ آیا بر سلطان واجب است با او بجنگد یا خیر؟ و اگر توبه کرد، توبه اش قبیول می شود یا خیر. و اگر رافضی، بر بلاد مسلمین، تسلط یافت، و مذهب غلات رافضه را ظاهر کرد و مذهب اهل سنت و جماعت را باطل نمود و امر به سب صحابه مانند ابوبکر و عمر کرد، و به علمای شریعت اهانت نمود، و عده ای از آنان را کشت، و اهانتش به علمای مسلمین از جمله امام ابوحنیفه و دیگر ائمه مسلمین رسید، آیا بر سلطان مسلمین و رعایای او واجب است که به جنگ آنها بروند یا خیر، و اگر گفتید واجب است که بروند، آیا همه آنها که به آنان کمک می کنند، قتلشان واجب است یا خیر، و اگر قائل به وجوب جنگ با آنان توسط سلطان مسلمین و رعایا شدید، آیا این جنگ مثل جنگ با یهودی و نصارای حربی و دیگران است یا خیر، و آیا حدیثی از رسول که دال بر وجوب جنگ با آنان [رافضیان] باشد، رسیده است یا خیر، و اگر می گوید وارد شده، آیا چیزی در آنها هست که دلالت بر یاری مسلمانان علیه آنان داشته باشد، و اگر می گویید اینها در احادیث وارد شده، آیا اجماع بر تکفیر رافضی هست یا خیر، و اگر او یا کسی که عقایدش مانند اوست بمیرد، خلود در نار خواهد داشت یا خیر، و آیا خون او و کسانی به معتقدات او باور دارند، مثل کسی است که مهدور الدم است یا خیر، و آیا اموال آنان برای ما مباح است وقتی با آنها جنگ می شود یا خیر، و آیا بر علما واجب است که این مسأله را روشن کنند و این حکم آنان چیست؟ افتونا مأجورین، فتوای خود را برای ما بیان نمایید أثابکم الله الجنة بمنّه و کرمه آمین.

این سوال، کاملا زمینه بحث را که نگارش یک متن برای برافروختن آتش میان میان دو دولت و ملت است، و استفاده از سوژه های مذهبی نشان می دهد.

نویسنده از اینجا پاسخ خود را آغاز می کند. در آغاز می نویسد که حدیث یاد شده، نادرست و آثار جعل از آن آشکار است، و یقین داریم که ساختگی است. سپس به نقد محتوایی آن پرداخته می گوید که سیوطی و دیگران نقل کرده اند که دجال در رأس هزاره خروج خواهد کرد، و برخی روایات، خروج او را در 1100 می دانند. مهدی هم، بر اساس روایات، هفت سال پیش از دجال می آید. سپس عیسی می آید، و دجال را می کشد، و چهل سال در زمین می ماند. در اینجا، بحثی را مطرح می کند که مهدی و عیسی کدام مقدم هستند، و کدام یک پشت سر دیگری نماز می خواند که چندان به این بحث ارتباطی ندارد (فریم 7). آنگاه در باره روایت منسوب به طحاوی می گوید که احادیث معارض زیادی با آن وجود دارد، به علاوه، عقل هم آن را نفی می کند. طبعا اگر کسی بر این حدیث اعتماد کند، عصیان خدا و رسول کرده، و حاکم می تواند او را مورد ضرب و حبس قرار دهد. طبعا اگر بر اساس این حدیث، چنین اعتماد کند که بگوید خروج مهدی در این سال، از مشرق خواهد بود [تبلیغی که برای شاه اسماعیل می شده]، ترس آن هست که همراه فرعون و هامان، مخلد در آتش باشد. این نشان از آن دارد که حدیث مزبور، مورد استفاده ترکان طرفدار شاه اسماعیل بوده که خروج او را نشان خروج مهدی می دانسته اند و این رساله، آن را انکار می کند.

نویسنده باز به وضع حدیث توسط زنادقه یاد کرده و از روایات شیعه در باره امامت علی (ع) یاد می کند که به گفته او، ساختگی است. او می گوید، روافض، می گویند امام علی (ع) از روی تقیه با ابوبکر بیعت کرده است. (فریم 9). نویسنده سپس به بیان روایاتی می پردازد که در آنها ابوبکر مقدم بر همه صحابه دانسته شده و به گفته وی، نظر روافض را باطل می کند. او فصل مشبعی از روایات فضائل خلفا را در اینجا نقل می کند. همچنین به اطاعت صحابه از وی در جنگ با مرتدین اشاره کرده و آن را دلیل بر خلیفه بودن او می داند (فریم 11). منبع وی در این بحث ها، کتاب علامه واسطی معروف به طفیلی با عنوان المناظرة بین السنیة و الرافضة است که بخش هایی را هم نقل می کند (فریم، 13). شرحی هم از آنچه در کتب مقدسه آسمانی در باره خلفا آمده، می آورد (فریم 15).

این مطالب ادامه می یابد تا باز به سراغ سوال طولانی ابتدای بحث باز می گردد، این که آیا قیامت قبل از تمام شدن سال هزار از هجرت رخ خواهد داد یا خیر؟ وی آن را نادرست می داند. دلیلش به گفته او این است که سیوطی و دیگران گفته اند که ادله موجود دلالت بر این دارد که این امت بیش از 1300 سال عمر می کند، اما به 1500 سال نمی رسد. چون روایت معتبر داریم که دجال در رأس سده خروج می کند، وقتی خروج کند، عیسی فرود آمده، چهل سال می ماند، مردم هم از بعد از طلوع شمس از مغرب [از علائم قیامت] یک صد و بیست سال مکث یعنی زندگی می کنند. بین دو نفخه هم چهل سال است. اینها را که جمع کنیم، دویست سال می شود که باید سپری شود تا ساعت یعنی قیامت فرا برسد. تا اینجا، هنوز 60 سال تا سال هزار مانده [مقصودش زمان تألیف رساله در سال 940 است]، و تازه، هنوز خورشید از مغرب طلوع نکرده است؛ به علاوه دجال هم که باید قبل از طلوغ خورشید از مغرب بیاید، خروج نکرده است. مهدی هم که قرار بوده هفت سال پیش از دجال خروج کند، ظاهر نشده است. از دیگر اشراط قیام هم که گفته اند قبل از خروج مهدی آشکار می شود، خبری نیست. این زمان ها هم [حوالی 940 که رأس سده نیست] زمان، خروج دجال نخواهد بود، چون روایت هست که در راس سده پیدایش می شود. مقدماتی هم برای خروجش لازم است که قبل از دوسال از خروجش باید پیداشود (که نشده است). اگر خروج دجال رأس اولین سده پیش رو باشد، سال هزار خواهد بود، اگر صد سال پس از آن یعنی در سال 1100 باشد که فرصت بیشتری برای امت خواهد بود. مؤلف می گوید، در این صورت چطور می شود تصور کرد که عمر این امت، پیش از سال هزار تمام می شود؟ این امری ناممکن است. علما در این باره به احادیث معتبره استدلال کرده اند که من آنها را در جای دیگری آورده ام. من مطالبی گفته ام که سیوطی هم آنها را بیان نکرده است. (فریم 15، 16). سیوطی با استناد روایتی به ابن وهب [یا وهب بن منبه] گفته است که 5600 سال از دنیا گذشته، و دست کم عمر این امت، چهارصد سال افزون بر هزار خواهد بود. سیوطی همچنین به روایتی منسوب به رسول (ص) در «شأن الترک» استناد کرده که آنها «یملکون جمیع الدنیا و یستمرون فی الارض 150 سنة» استناد کرده است که اینها همین طائفه بنی عثمان هستند (فریم 17). وی می گوید که در اصل تفصیلی این کتاب، به تمامی این روایات موجود استناد کرده است. در عین حال، تأکید می کند که سخن احمد حنبل که در سه بخش، ملاحم، و مغازی و تفسیر، غالب روایات صحیح نیست، و اینجا بحث در باره روایات ملاحم است، درست است.

ادامه سوال، در باره حکم کسانی بود که به خلفا سب کرده و عائشه را متهم می کنند. این یکی از نکاتی بود که عثمانی ها برای تحریک سنیان بر ضد قزلباشان، صدها بار روی آن تأکید کردند و در تمامی ردیه های نوشته شده، از آن به عنوان توجیه و حربه اصلی جنگ با قزلباشان بهره بردند. سوال این بود که حکم این افراد چیست. (فریم 18). در نامه های متبادله بین سلیمان و طهماسب و حتی بعدها، شاه عباس و سلطان مراد هم بحث از صحابه و عایشه مطرح می شد و آنها تأکید داشتند که به هیچ روی، تهمتی را متوجه عایشه نمی دانند.

نویسنده ابتدا به روایاتی که در فضائل صحابه آمده پرداخته، و این که رسول (ص) نهی از سب اصحاب کرده و سپس می گوید، روافض، با علم اسباب النزول و روایات آن آشنا نیستند. اشاره او به احادیثی است که در باره حدیث الافک آمده است (فریم 21). نویسنده می گوید: «اصل عقد الرافضة تضلیل الصحابه» است. به گفته او، رافضیان فقط به قرآن استناد می کنند و روایات را قبول ندارند، و معنایش این است دین اسلام را باطل می دانند. نتیجه آن که «الصوفی المسمی بلسان الترک قزل باش، کافر بلاخلاف». (فریم 22). بحث از تفکیر کسانی که نسبت به شیخین نظر منفی داشته باشند، با استناد به کتب و اقوال مختلف، ادامه می یابد. از جمله، این مطلب که نویسنده «شرح مواقف» بر این باور بوده که هیچ کس از اهل قبله را نمی توان کافر دانست، مورد بحث قرار داده و سعی می کند با استفاده از عبارت دیگری از وی، او را هم در کنار دیگر موافقان تکفیر قرار دهد (فریم 23). در اینجا، به این بحث می پردازد، که اصل مذهب روافض از زنادقه و یهود و نصاراست. (فریم 24). در این باره، به کتب ابن تیمیه هم ارجاع می دهد (فریم 25).

بخش بعدی سوال این بود که آیا بر سلطان واجب است که با این جماعت، بجنگد و آیا توبه اینها قبول می شود یا خیر. به نظر او، بر سلطان واجب است که چنین کند. اگر توبه نصوح کردند، پذیرفته خواهد شد. (فریم 25).

بخش دیگر سوال این بود که اگر رافضه بر بلاد مستولی شدند، جنگ سلطان و رعایای او با آنان واجب است، پاسخ باز مثبت است. مقصود تسلط قزلباشان بر ایران است. به گفته او، این وجوب نه فقط بر سلطان و رعایا، بلکه بر هر مکلفی که شرایط را دارد، واجب است. (فریم، 25 ـ 26). در اینجا، احکام کفار حربی را که داخل بلاد مسلمین شده و فقها در کتابهای خود آورده اند، بر قزلباش تطبیق می دهد. «ان قتال هذا الرافضی الکافر الذی استولی علی بلاد من بلاد المسلمین اعنی به الملعون ابن اسماعیل الملعون شدد الله علیه العذاب الالیم … فرض عین». (فریم 26). سائل می پرسد که اینها شهادتین را می گویند، یعنی چگونه کسی که شهادتین می گوید، کافر است. نویسنده می گوید «لاینفعهم قولهم لا اله الاّ الله محمد رسول الله» همین طور نماز و صوم شان هم فایده ای ندارد. بعد هم به روایاتی که شهادتین را در حفظ خون کافی می داند، پاسخ می دهد. «هذه الاحادیث لیست محمولة علی ظاهرها» (فریم 27). او می گوید ما از هزار طریق کفر این «صوفی» را ثابت کرده ایم. ابن تیمیه هم گفته است: «یقاتل من خرج عن شریعة الاسلام و ان تکلم بالشهادتین». بنابرین «فقتال هذا الموجود الان الحاکم علی بلاد من بلاد المسلمین، الذی یقال له بلسان العرب الصوفی و بلسان الترک قزلباش، واجب متحتّم». (فریم 27). او می گوید که احکام مرتد بر اینها صدق می کند. در اینجا، به تفصیل در باره فضیلت جهاد و تطوع سخن می گوید. (فریم 31 و …) و تأکید می کند که باید با این صوفی در کنار بنی عثمان جنگید (فریم 33). در اینجا، حملاتی هم به متصوفه ای دارد که به گفته غزالی «طریق الاباحیه» را دنبال می کنند و صوفیان قزلباش را هم مصداق همان احکام می داند که به زندقه و کفر گرایش دارند. (فریم 35). البته از تصوف ابن عربی دفاع می کند و می گوید او در آخر عمرش متنی نوشت که «لیس فیها اشکال» (فریم 36) یعنی از صوفیه بدخیم نبوده است. در ادامه از نوح شلبی نقل می کند که در دمشق به او گفت، وقتی سلیم، تقی الدین بلاطنسی را نزد اسماعیل فرستاد، دید که او در میان آهوان و روباه ها و خرگوش ها و گوسفندان و دیگر وحوش نشسته است [گویا باغ وحش]. اسماعیل گفت: من زنده می کنم و می میرانم. بعد هم تیر را برداشت و به سمت حیوانات گرفت و برخی را کشت و برخی را نه. نویسنده این حکایت را دلیل بر کفر «اسماعیل صوفی» گرفته است. (فریم 37). او می گوید استادان ما که نزدشان درس می خواندیم، همه در «تفکیر الصوفی اسماعیل و اتباعه» متفق بودند. آنگاه اسامی شماری از آنها مانند کمال الدین طویل مصری، شیخ سعدالدین ذهبی، شیخ جمال الدین الصانی، شیخ شمس الدین حلبی، شیخ تقی الدین بن قاضی عجلون، ملا اسماعیل شروانی که الحال در مکه است و فرید دهر در علم و زهد است، را نام می برد. (فریم 38) باز هم تأکیدات غلاظ و شداد در کفر صوفی می آورد. (فریم 38، 39). اسماعیل صوفی، تمام اتباع او، هر کسی از او حمایت می کند، و همه خطبای آن بلاد، همه و همه کافر هستند. رفتن دیگر مسلمانان هم به بلاد آنان حرام است، چون نمی تواند دینش را ظاهر کند مگر یک ضرورت شرعی برای کارش داشته باشد. (فریم 40).

سوال بعدی این بود که آیا حدیثی از رسول(ص) در باره لزوم جنگ با این گروه، یعنی قزلباشها آمده است؟ پاسخ این است که آری. سخن رسول حق است و به عنوان اخبار معجزه و پیشگویانه، در این باره هست. آن گاه شروع به نقل احادیث می کند که به صورت کلی می گوید که رسول (ص) در باره همه فتنه هایی که تا آخر الزمان پدید می آید، خبر داده است (فریم: 42). همین طور روایاتی در باره قدریه و رافضه و خوارج و غیره (فریم 43). نیز روایاتی مانند این که اگر اهل حدیث نبودند «لأهلک الناسَ المعتزلة و الرافضة و الجهمیة» این گروهها مردم را هلاک می کردند (فریم، 44). سپس می گوید که خداوند اسلام را به کمک «بنی عثمان» بویژه سلطان سلیمان، نصرت داده است، و این همان تحقق وعده الهی است. در این زمان، هیچ سلطانی به اندازه سلطان عثمانی دارای شوکت و قدرت نیست که با همه کفار و ملحدین نبرد می کند. (فریم، 45). به هر حال، به گفته وی، احادیث فراوانی در باره مقاتله با روافض هست که برخی را بیان و باز هم شماری را بیان خواهد کرد. روایاتی که اشاره می کند در آخر الزمان گروهی به نام روافض خواهند بود که اسلام را رد و رفض می کنند. (فریم 46). آگاهیم که صدها حدیث علیه فرقه های دیگر توسط اهل حدیث ساخته شده، که طی قرون، اینها دستمایه دولت های افراطی برای مبارزه با دیگران بوده است و شماری هم علیه شیعیان است. بیشتر اینها، در قالب احادیث آخر الزمانی یا با تعابیری چون سیأتی علی الناس زمان … است. برخی هم در قالب روایاتی است مربوط به اموری که پیغمبر در معراج از سرنوشت منحرفین دیده است. (فریم 48). نویسنده در اینجا، برای چندمین بار تأثیر پذیری خود را از ابن تیمیه نشان می دهد که این نکته شگفتی در آن مقطع تاریخی است (فریم، 47). وی رافضیان را افرادی می داند که نسبت به شریعت جاهلند، هرچند کسانی میان آنان هستند که معرفت به علوم عقلی دارند، اما با دارِیة الحدیث، آشنا نیستند، به همین دلیل، با فضائل صحابه آشنا نیستند. در اینجا، باز فصل مشبعی، از فضائل خلفا را روایت کرده است. (فریم 51، 52). از جمله این که نام خلیفه دوم در تورات آمده است (فریم 53). صفحات بعد، اختصاص به فضائل عثمان و سپس امام علی (ع) دارد که حدیث غدیر را هم آورده است. (فریم 55). در اینجا، قدری به مباحثات شیعی ـ سنی پرداخته که عمدتا ناظر به مباحث شرح مواقف است. (فریم، 61). نیز می گوید که کتاب مفصلی در رد بر رافضه نوشته و اقوال علما را در آن جمع کرده و آن را در خزانه سلطان قرار داده یا امید دارد که قرار داده شود. (فریم 62). صفحات بعدی، باز در باره احوال صحابه، به طور کلی است و توصیه به این که اساسا بحث در باره صحابه، ممکن است ما را مشکل دار کند، بهتر است در این باره بحث نکنیم. (فریم 65). وی پس از آن که صفحات طولانی باز در باره فضائل صحابه سخن می گوید، مشکل رافضه را این می داند که آنها امامی مانند احمد بن حنبل ندارند (فریم 71). هیچ کس حق ندارد به گفته وی، از مساوی صحابه سخنی بگوید و اگر چنین کند، بر سلطان است که او را تأیب و عقوبت نماید (فریم 71). خداوند با روی کار آوردن بنی عثمان، بر ما منت نهاده است، این که دایما با کفار در حال جهاد هستند، همین طور با منافقینی مانند «صوفی» و پیروان او. (فریم، 72). صفحات پایانی که تا فریم 79 ادامه دارد، توصیه های اخلاقی به انجام کارهای خیر است.

بلژیک صدرنشین شد و به سمت سخت جدول رفت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در آخرین شب دور گروهی رقابت های جام
جهانی 2018 تیم های انگلیس و بلژیک برای تعیین تیم صدرنشین گروه G به مصاف هم رفتند که این دیدار در نهایت با برتری 1-0 بلژیکی ها
خاتمه یافت.

در این مسابقه عدنان یانوزای در دقیقه 51 تک گل بلژیک را به ثمر
رساند تا این تیم به عنوان صدرنشین صعود کند و با رفتن به سمت دشوار و سخت جدول،
حریف ژاپن در یک هشتم نهایی شود.

در دیگر بازی این گروه هم تیم ملی تونس موفق شد 2-1 از سد پاناما
بگذرد تا موفق شود جام را با سه امتیاز ترک کند.

 

254 41

مراجع تقلید به رییس دفتر رییس‌جمهور چه گفتند؟

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری کشورمان در ابتدای سفرش به قم به زیارت مضجع شریف کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) رفت. واعظی همچنین با حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) دیدار کرد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در این دیدار گفت: یکی از کارهای مهمی که امروز باید انجام دهیم، دشمن‌شناسی است و نکته کلیدی دیگر این است که وحدت و انسجام داخلی بین مردم و مسئولان با یکدیگر را حفظ کرده و ارتقا دهیم.

او با اشاره به این که باید به مردم توضیح دهیم که سختی‌هایی که امروز پیش روی نظام قرار دارد در سال‌های اولیه انقلاب و حتی در تاریخ اسلام سابقه دارد، افزود: وقتی مردم ثمرات ایستادگی‌های گذشته در برابر سختی‌ها را ببینند، بیشتر امیدوار به مقاومت و ایستادگی می‌شوند. امروز باید بیش از گذشته بر نقاط قوت، توانمندی‌ها و استعدادهای داخلی تکیه کنیم و با کنار گذاشتن دعواها و اختلافات دشمن را از رسیدن به اهدافش مأیوس کنیم.

آیت‌الله نوری همدانی نیز در دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به شرایط پیش آمده به دنبال مواضع جدید دولت آمریکا و خروج از برجام، گفت: وحدت رمز پیروزی و بقای جمهوری اسلامی بوده و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که رابطه بین مردم با نظام و مسئولین با یکدیگر نزدیک‌تر و صمیمی‌تر باشد.

در همین حال، آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با واعظی ضمن بیان این که نمی‌توان منکر شد که در همه جا و از جمله دولت ضعف‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: با این اوصاف اما در شرایط فعلی هرگونه تضعیف دولت امری کاملاً خلاف است و همه باید از دولت حمایت کرده و در زمانی که دشمن همه توان خود را به کار گرفته تا به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزند، باید دولت را تقویت کنیم.

این مرجع عالیقدر جهان تشیع افزود: امروز زمان تسویه‌ حساب‌های شخصی و حل اختلافات انتخاباتی نیست و اگر هم دولت در جایی ضعف دارد، همه باید کمک کنیم تا این ضعف‌ها برطرف شود.

همچنین، آیت‌الله علوی گرگانی در دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: در وضعیت حاضر مهم‌ترین مسأله تقویت راه‌های انسجام و وحدت در داخل کشور است؛ به گونه‌ای که اختلاف و افتراقی ایجاد نشود تا دشمن بتواند از آن سوءاستفاده کند.

وی تصریح کرد: باید با تأمین مطالبات و نیازهای مردم، رضایت آنها را حاصل کنیم تا به عنوان مهم‌ترین پشتوانه نظام و مهم‌ترین رکن وحدت، همچنان حامی و پشتوانه اصلی نظام باشند و مسئولان نیز باید تحت نظر مقام معظم رهبری و با همدلی و هماهنگی یکدیگر، در این راستا تلاش خود را مضاعف کنند.

آیت‌الله سبحانی نیز پنج‌شنبه شب در دیدار با واعظی گفت: در وضعیت جدیدی که برای کشور پیش آمده است، باید تلاش کنیم با حفظ وحدت مردم را بیش از پیش به آینده امیدوار کنیم که لازمه این مهم تأمین رضایت و مطالبات عامه مردم است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ما در نظام جمهوری اسلامی همه سرنشینان یک کشتی هستیم و سرنوشت واحدی داریم؛ لذا باید اختلاف سلایق را کنار گذاشته و اگر مسأله‌ای وجود دارد نیز با گفت‌وگو حل و فصل شود. مشکلات امروز پیش‌روی نظام بیشتر از مشکلات سال‌های اول انقلاب و زمان جنگ نیس، اما باید برای عبور از این مشکلات سطح وحدت و همدلی بین مردم و نظام به سطح انسجام کشور در سال‌های اول انقلاب برسد که یک نکته بسیار مهم در وضعیت کنونی این است که با سوءاستفاده‌کنندگان از اوضاع امروز و مفسدان اقتصادی برخورد قانونی قاطع داشته باشیم.

واعظی در این دیدار گفت: دولت همه تلاش خود را برای برقراری ارتباط نزدیک‌تر با مردم و پیگیری و تأمین مطالبات آنها به کار خواهد گرفت و البته در این راستا به طور جدی نیازمند حمایت مراجع، روحانیون و حوزه‌های علمیه است.

2929

لغو مصاحبه کی‌روش در برنامه 2018

در حالی که طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بود امروز کارلوس کی روش به همراه آرین قاسمی مترجم خود در برنامه 2018 حضور پیدا کند این اتفاق رخ نداد.

ظاهرا این تصمیم با تماس هایی که با سرمربی تیم ملی گرفته شده وتو شده و این برنامه روی آنتن نرفت. با این وصف شایعات جدی پیرامون بخش دیگری از صحبت های کارلوس کی روش وجود دارد و آن موضوع ادامه کار وی در فوتبال ایران است.

کی روش قصد داشته در این مصاحبه صحبت هایی را در این باره مطرح کند که با لغو حضور او در تلویزیون این اتفاق رخ نداد و حال باید دید کی روش درباره ادامه کار در ایران چه تصمیمی خواهد گرفت.

رئیس فدراسیون فوتبال شب گذشته اعلام کرد توافق با کارلوس کی روش برای آغاز دوره تازه هدایت این تیم توسط او انجام شده اما این خبر تبدیل به یک توافق رسمی میان او و کی روش نشده و باید منتظر اظهار نظر رسمی یا انتشار برگه قرارداد کی روش و فدراسیون بود؛ البته اگر قراردادی امضا شده باشد.

251 41

 

نامه استعفای رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران/ کنار رفتن به دلیل فشارهای برخی مراکز قدرت!

متن استعفای محمدجواد شیرازی به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس افشانی

شهردار محترم تهران

احتراما همانگونه که در جلسات حضوری به استحضار رسانده شد، حدود ۹ ماه قبل از برادر عزیزم جناب آقای دکتر نجفی از بنده حقیر که از کوچکترین بسیجیان حضرت روح‌اله بوده و عمری را در فضای معنوی جبهه‌ها سپری کرده و حسرت بزرگ جاماندن از قافله شهدا را در سینه دارم، دعوت به همکاری در سازمان بازرسی نمود، تنها و تنها، به خاظر یک دلیل این بار سنگین مسوولیت را پذیرفتم و آن اطلاع از وضعیت باورنکردنی و تکان دهنده فساد و ظلم و رانتخواری در مجموعه شهرداری تهران بوده که طبق وصیت پیر و متقدایم حضرت امام خمینی (ره) و فرمان رهبری معظم، مبارزه با فساد کمتر از جهاد با ارتش یعنی صدام نبوده و نیست.

به لطف الهی در طول حدود ۳۰۰ روز سبری شده از پذیرش این مسوولیت با فعالیت بی‌وقفه و شبانه‌روزی جمعی از برادران و خواهران سازمان بازرسی شهردرای تهران برای نخستین بار تصویری دقیق و تخصصی از رخنه مافیای فساد در مدیریت شهری و تضییع ده‌ها هزار میلیارد تومان از حقوق بیت‌المال در دهه‌های اخیر بدست آمد که پیگیری آن در مراجع قضایی و نظارتی نیز با پیشرفت قابل توجهی به گرفتن نتیجه و بازگرداندن حق مردم نزدیک شده است.

مهمترین اصل سازمان بازرسی شهردرای تهران در دوره اخیر عدم اغماض و توصیه پذیری در برخورد با تخلفات و فساد بوده است فساد و رانت خواری چه تحت پوشش کارآفرینی باشد چه پشت عناوین تخصصی مخفی شود و چه لباس ارزش‌ها و عناوین مقدس را بپوشد فساد است و بزگترین دشمن توسعه کشور، رفاه عمومی و رضایت مردم، مجموعه سازمان بازرسی نیز در این دوره فارغ از توصیه‌های سیاسیون، وزرا، نمایندگان مجلس و شورای شهر و هر صاحب نفوذی به انجام وظیفه خود در مبارزه بی‌اغماض با فساد و تخلف پرداختند.

اکنون براساس برخی از اخبار واصله، فشار‌های وارده از سوی برخی مراکز قدرت مبنی بر کنترل و توقف حرکت سازمان بازرسی شهرداری تهران در این مسیر ممکن است برای جنابعالی که در آغاز راه سخت امانتداری حقوق مردم قرار دارید، مشکلاتی ایجاد کند، لذا لازم می‌دانم ضمن تجدید عهد با همرزمانم که به زیبایی پیمان خود با سالار شهیدان را به آخر رساندند عرض کنم که گرچه نمی‌خواهم رفیق نیمه راهی برای شما باشم، اما قادر به تغییر این راه رفته در عمر گذشته نیز نیستم و اگر این فشار‌ها ممکن است در فعالیت جنابعالی موجب اختلاف گردد ترجیح می‌دهم شما را در اجرای تصمیمتان مختار بگذارم و به عنوان بگذارم و به عنوان یک شهروند عادی به وظیفه انسانی، دینی و اخلاقی خود پایبند بمانیم.

 

 

۴۲۴۲

آخرین وضعیت درمانی مهدی فخیم‌زاده بعد از تصادف/ او در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر است

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وزارت بهداشت، سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام این خبر افزود: عصر امروز گزارش یک مورد حادثه تصادف بین دو دستگاه موتورسیکلت در ساحل چالوس به اورژانس مازندران اعلام و بلافاصله یک دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد و دو نفر مصدوم که یکی از آنان آقای فخیم‌زاده کارگردان و بازیگر سینما بود، به بیمارستان طالقانی چالوس انتقال یافتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در این تصادف آقای مهدی فخیم‌زاده از ناحیه لگن، سر و گردن و زیر چانه دچار مصدومیت شدید شد که پس از انتقال به بیمارستان توسط تیم پزشکی متشکل از متخصصین و جراحان رشته‌های تخصصی طب اورژانس، گوش و حلق و بینی و سر وگردن، ارتوپدی، جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب، داخلی و قلب و عروق تحت درمان تخصصی قرار گرفت و در حال حاضر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان است.

موسوی افزود: با توجه به مصدومیت شدید ایشان از ناحیه سر و گردن، وی در حال حاضر به دلیل مشکلات تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) تحت مراقبت‌های درمانی قرار داشته و به دستگاه ونتیلاتور متصل است و توسط پزشک‌ متخصص بیهوشی نیز تحت درمان قرار دارد و مراقبت‌های پزشکی تخصصی و فوق‌تخصصی ادامه دارد.

 

 

۴۲۴۲