رضا کیانیان: فوتبال دولتی را دوست ندارم/ عکس‌ گرفتن فوتبالیست‌ها با هواداران چه مشکلی دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رضا کیانیان بازیگر  توانمند سینمای ایران برای بررسی موانع احیای دریاچه ارومیه مهمان موسسه خبر بود و در نشستی در این مورد شرکت کرد. پس از اتمام این نشست او مصاحبه ای با روزنامه خبرورزشی داشت. او درباره علاقه اش به فوتبال و وضعیت فوتبال ایران گفت:« فوتبال ایران را نگاه نمی کنم چون دولتی هستند. به نظر من وقتی تیم ها خصوصی باشند رقابت معنا پیدا می کند و دولتی بودن تیم ها معنی رقابت را از بین می برد و فوتبال هم اگر رقابت در آن نباشد جذابیتی ندارد.»

رضا كيانيان همچنین نسبت به عكس منتشر شده از اردوي استقلال در ارمنستان واكنش نشان داد و گفت: «به نظر من هيچ اشكالي ندارد كه فوتباليست ها با هواداران عكس بگيرند.»

 

256 43

بی هیچ شباهت به وکیل الرعایای مقتدر شیراز!

سالهاست كه در گوشه حياط ساختمان شماره 2 برنامه و بودجه فارس يا همان خزانه استان جا خوش كرده و زير آفتاب و باران نظاره گر تلاش مسئولين مالي استان برای توزيع بودجه اندكي است كه هر سال به استان ميرسد و سال به سال ميزان آن كمتر از قبل مي شود. با خود به زماني ميانديشد كه وكيل الرعايا بود و از شيراز به عنوان پايتخت و گل سرسبد شهرهاي ايران ياد ميشد و يا مشكلي در باج و خراج نداشت!
چند سالي است كه مجسمه يكي از عادلترين و مقتدرترين مردان تاريخ فارس و كسي كه هنوز هم آثار پر افتخار دوران وي از جمله مجموعه زنديه از مسجد وكيل و بازار گرفته تا ارگ كريمخاني با آن شكوه و عظمت باعث افتخار شيراز است، در گوشه اي رها شده و سر و ساماني ندارد.
سالهاست آن گونه كه بايسته و شايسته است به اين شخصيت تاريخ ساز شيراز توجه نميشود و پس از ناپديد شدن سرديس كريم خان زند در بولوار زند، مجسمه وي نيز به فاصله كوتاهي پس از جانمايي در كنار مجموعه ارگ به سرنوشتي مشابه سرديس آن دچار شد، با اين تفاوت كه اين مجسمه چند سالي است بدون هيچ گونه حفاظي در حياط ساختمان شماره دو برنامه و بودجه قرار گرفته و معلوم نيست چه سرنوشتي پيدا خواهد كرد.
مديرعامل سازمان سيما، منظر و فضاي شهري شيراز در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: با توجه به شاخصههاي اخلاقي اين شخصيت، اواخر دهه هفتاد بود كه توسط يكي از هنرمندان برجسته مجسمه ساز استان، مجسمه كريمخان زند ساخته و در كنار ارگ كريمخاني نصب شد اما بعد از مدتي به دلايلي از محل نصب آن به محل فعلي انتقال يافت تا در زمينه محل جايگزين، تصميماتي گرفته شود.
معصومي افزود: با توجه به اين موضوع در حال پيگيري هستيم تا در صورت امكان تا پايان امسال اين مجسمه را به درون مجموعه ارگ انتقال دهيم تا گردشگراني كه به اين محل مراجعه ميكنند بتوانند بهتر با آن دوران تاريخي و شخصیت كريمخان ارتباط برقرار كنند.
اما سرپرست امور موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري فارس از عدم نصب مجدد تنديس كريمخان زند خبر داد و گفت: مجسمه ساخته شده از كريمخان زند از نظر آناتومي مشكل داشته و هيچ ساختار مشخصي ندارد. از نظر اندازه و ابعاد و نوع تراش سنگ هم مشكل دارد و دست هايي دراز و پاهايي بلند در آن به كار برده شده كه از نظر زيبايي شناسي خالي از اشكال نيست.
نجفي اضافه كرد: با توجه به اين مشكلات براي نصب اين مجسمه در ارگ كريمخاني جايي وجود ندارد.
وي ادامه داد: اگر شهرداري از ابتدا و در مراحل ساخت از كارشناسان براي نوع ساخت و طراحي آن كمك مي گرفت امروز شاهد انتقال اين مجسمه نبوديم.
نجفي در خصوص نصب اين تنديس تا پايان سال در محوطه ارگ كريمخاني اظهارداشت: اين كار نشدني است چرا كه در حال حاضر سرديس كريمخان زند كه از جنس برنز توسط يكي از اساتيد مجمسه سازي شيراز ساخته شده در محوطه ارگ نصب شده و از سوي ديگر با توجه به ابعاد تنديس كريمخان زند نصب آن در محوطه ارگ با اين محيط همخواني و سنخيت ندارد.
وي ادامه داد: البته اگر برخي از مشكلات اين مجسمه اصلاح شود شايد بتوان از آن در محوطه بيروني ارگ استفاده كرد اما نصب آن با اين وضعيت در شأن كريمخان زند نيست.
بر اساس اين گزارش، گفته هاي مسئولين و ابهامات در خصوص نصب تنديس كريمخان زند را در حالي شاهديم كه چندي قبل خبر نصب تنديس اين شخصيت برجسته شيرازي در يكي از ميدان هاي اصلي شهر خرم آباد انتشار يافت و حال بايد ديد آيا در شيراز جايي براي نصب تنديس وكيل الرعاياي ايران وجود دارد يا خير؟ و سرنوشت تنديس سرگردان كريمخان به كجا خواهد انجاميد؟

46

برگزاری دومین دوره استعدایابی ووشو در زنجان

به گزارش خبرآنلاین؛ این دوره با شرکت 200نفر از دختران در محل پایگاه قهرمانی و پسران در آکادمی ووشو زنجان برگزار شد.
برای کیفیت بخشی در امر استعدادیابی یک دوره کلاس باز آموزی برای 30نفر از مربیان استعداد یاب در روز سه شنبه 7دی ماه جاری برگزار شد.

46

تحویل تجهیزات ایمنی جهت کلرزنی در خدابنده

به گزارش خبرآنلاین؛ حسینی مدیر امور آبفای خدابنده گفت : باهماهنگی مسئول دفتر بهداشت ایمنی و محیط زیست در خصوص تجهیز پوشش همکاران و پیمانکاران در واحد کلر زنی طبق دستورالعمل ایمنی وبهداشت شرکت(HSE) با حضور کلیه پیمانکاران این امور تجهیزات کلرزنی واگذار شد .
وی افزود : ماسک ، فیلترهوا ، کفش ایمنی ، چکمه ، دستکش صنعتی ، لباس ایمنی از جمله اقلام تحویلی به همکاران شاغل در قسمت کلرزنی بود .
مدیر امور آبفای خدابنده در ادامه تصریح کرد : در این مراسم در خصوص نحوه استفاده و نگهداری از تجهیزات کلر زنی وهمچنین انجام اقدامات لازم در صورت بروز مسدومیت ها ناشی از کلر نیز توضیحاتی ارائه شد.
کلرسنجی شبکه توزیع آب به صورت روزانه در کلیه شهرهای این شهرستان انجام می گردد وبه طور متوسط روزانه 27مورد است.

46

تودیع و معارفه مدیر بهزستی شهرستان سلطانیه برگزار شد

به گزارش خبرآنلاین؛ در این جلسه خالقی فرماندار سلطانیه با اشاره به تأثیر مدیران ادارات در رون د توسعه و پیشرفت هر منطقه ای، گفت: شایستگی مدیران صرفاً بایستی از منظر اثرگذاری آنان در راستای دستیابی به اهداف متعارف احتساب شود.

این مسئول ضمن بیان اینکه عملکرد شایسته و درخور مدیران شهرستانی، خواهد توانست مجموعه سوابق درخشانی را برای ادارات کل استانی برجای بگذارد، تأکید کرد: مدیران شهرستانی بایستی بطور جدی پیگیر کارویژه های محوله خود بوده و با جدیت تمام و اتخاذ راهکارهای عملی، نسبت به رفع و رجوع مسائل و مشکلات اربابان رجوع، در سریعترین زمان ممکن اقدام کنند.

وی ضمن ابراز رضایت از عملکرد اداره بهزیستی افزود: نیروی انسانی کارآمد در یک مجموعه به مثابه ثروتی می ماند که بایستی برنامه ریزی ها در زمینه توسعه من ابع انسانی، سمت و سویی باشد تا بتوان از افراد توانمند و لایق در ادارات و ارگان های دولتی بهره برده و منابع انسانی به عنوان یک ثروت در سطح دوایر دولتی محسوب گردد.
فرماندار سلطانیه با اشاره به تازه تأسیس بودن شهرستان سلطانیه که توقعات به حق مردمی و کمبود امکانات و زیرساختها را درپی داشته است، ادامه داد: مدیریت در این شهرستان مساعی مضاعفی را می طلبد.

46

 

 

 

مسائل مطرح شده در خصوص پروژه سبزه میدان زنجان صحیح نیست

به گزارش خبرآنلاین؛ حبیب ملایی یگانه با بیان اینکه سال نخست برای طراحی فاز صفر پروژه و همچنین تملکات توسط شریک تعیین شده بود، افزود: مطابق با بندهای متعهد شده، شاهد انجام تعهدات نبودیم.

وی به پیشینه این طرح و مسائل پیش آمده اشاره کرد و اظهار داشت: مطابق ماده 31 و 32 از متن قرارداد مربوطه فاز یک و تملکات پروژه بر عهده شریک بوده و عدم انجام تعهدات موجب فسخ قرارداد شده است .

یگانه به صدور اخطارهای متعدد به دلیل عدم انجام تعهدات مطابق قرارداد اشاره و خاطرنشان کرد: نمایندگان حقوقی شهرداری پیگیری های لازم را در این خصوص انجام دادند.

این مسئول ساخت پروژه سبزه میدان را یک پروژه کم نظیر در سطح کشور عنوان کرد و گفت: این پروژه در راستای تقویت معماری ایرانی-اسلامی پیرو منویات مقام معظم رهبری است.

 

46

نخستین دایرة المعارف شیعه

قاضی نورالله شوشتری (م 1019) یکی از نویسندگان بسیار خوش ذوق، صاحب سبک، خلاق و مبتکر و از جهاتی از زمان خود جلوتر است. غالب آثار وی نیکوست و از او چهره یک شیعی متدین، اما در عین حال معتدل نشان می دهد. اثری با ارزش از آثار وی که از نظر تصحیح به سهم بنده درآمد، اسئله یوسفیه است که خواندن آن را به تمام کسانی که علاقه به تشیع اعتدالی دارند، توصیه می کنم. و اما در اینجا بحث من در باره اثر دیگری از اوست.

یکی از دست داشتنی ترین کارهای وی، دست کم برای بنده، کتاب مجالس المؤمنین است. اثری که به نظرم، یک شاهکار تاریخی به حساب آمده و از جهات مختلف، اثری کاملا بدیع در حوزه تاریخ تشیع با تقسیم بندی های دقیق، رویکرد کاملا مشخص و تعریف شده و اطلاعات قدیم وجدید است.
بنده غالبا در درس تاریخ تشیع، توضیح می دهم که این اثر، یک اثر ابتکاری و علمی در تاریخ تشیع است. در باره مذاهب، بحث طبقات نگاری همیشه وجود داشت. مثلا طبقات شافعی ها، یا حنفی ها، و… اما مجالس المومنین، درست مثل آثاری که در عصر جدید در تاریخ نگاری باب شد، یک تاریخ به معنای واقعی است. به سخن دیگر، یک شعور علمی پشت سر تالیف این اثر است، یک تعریف مشخص از شیعه و تشیع که ممکن است برخی آن را نپذیرند، اما قاضی نورالله می داند که چه تعریفی دارد و آن را چگونه باید توضیح دهد و مستند کند.
تاکید می کنم، این اثر، نخستین اثر در حوزه تاریخ تشیع، حتی به معنای امروزی آن است که البته در دیروز نوشته شده است می توان آن را اثری دایره المعارفی هم در حوزه تشیع دانست. بخش جغرافی، رجال و دیگر موضوعات آن، ما را با فرهنگ و تاریخ شیعه آشنا می کند. این کتاب، در میان شیعیان، مقبولیت عام یافت، نسخه های فراوانی از آن استنساخ شد، یک بار در دو جلد، و بار دیگر، در سالهای اخیر در هفت مجلد توسط محققان بنیاد پژوهشهای اسلامی منتشر شده است.

تقسیم بندی درونی این کتاب، از باب اشتمال آن بر تمامی آنچه که این اثر را به عنوان اثری عالمانه در تاریخ تشیع یا دایره المعارف شیعی نشان میدهد، بسیار جالب است. بحث از جغرافیای شیعه و توجه دادن به این که تشیع در کدام یک از بلاد اسلامی از قدیم تا روزگار او بوده، حتی برخی از روستاها و قرای شیعه مانند دوریست یا همین طرشت تهران، در این بخش گزارش شده و اطلاعات مربوط بر اساس منابعی که در اختیار او بوده در آن درج شده است. تشیع در میان قبایل عرب، فصل دیگری از کتاب است: ربیعه و مذحج و خزاعه و بسیاری از طوایف دیگر. رجال برجسته شیعی در بخش دیگری آمده است. قسمی خاص به متکلمان و محدثان و فقیهان و مجتهدان معروف اختصاص یافته و شرح حال آنان درج شده است. تشیع در میان صوفیه بخش دیگری از کتاب است، امری که برخی را بر آن داشته است تا قاضی را متهم کنند بی دلیل شماری از بزرگان صوفیه را در زمره شیعه قلمداد کرده است. لاجرم باید دانست که در تعریف قاضی از تشیع باید این ملاحظه را ملحوظ داشت که علائق صوفیانه و تشیع که طی دو سه قرن پیش از عصر قاضی با یکدیگر ممزوج شده بود، به علاوه اصل تقیه، و پنهان کاری شیعیان، نیز این زمینه را فراهم کرده که اگر نشانی یافت، اظهار تسنن او را حمل بر تقیه نماید. به هر روی این عوامل، زمینه را برای درج شرح حال کسانی که صراحت زیادی در داشتن تشیع امامی شان نبوده اما علائمی بوده، سبب شده تا قاضی نام آنان را در میان شیعیان بیاورد.  وزاری شیعی، بخش دیگری از کتاب است. چهره های برجسته ای که در بسیاری از دولت ها، از جمله عباسیان و سلجوقیان بودند و غالبا از اهالی شهرهای شیعه مانند کاشان و قم و حتی منتسب به بسیاری از روستاهای شیعه بودند. شعرای شیعه، بخشی عرب و بخش دیگر عجم، از مباحث مهم دیگر قاضی است، کسی که دقیقا توجه دارد که ادبیات شیعی چه جایگاهی در میان تشیع دارد.
اما آنچه سبب نوشتن این مطلب شد، نکاتی است که قاضی در خاتمه کتاب مجالس نوشته و نکاتی را یادآوری کرده که جالب است. نکاتی است در باره چگونگی نگارش این کتاب، چگونگی برخورد با آن و چند یادآوری جالب توجه که از نقطه نظر تالیفی جالب است. اینها چند نکته اند که خودش با ذکر اول و دیگر و دیگر … بیان کرده است. برخی از این نکات، به نظرم فوق العاده است، نکاتی که کمتر مولفی در آن روزگاران با این دقت و تفصیل به آنها توجه دارد. یکی از این موارد، اشاره به اقتباسات دزدانه از کتاب است که وی نسبت به آن هشدار می دهد. نکته دیگر، دقت در تصحیح کتاب بر اساس نسخه های درست است که به نظر وی، باید مانع از رسوخ کلمات غلط و ناصواب در آن شود. یک نکته دیگر  اشاره به این است که با این اثر خواسته است پاسخ کسانی را بدهد که به خاطر ظهور دولت صفوی، گسترش تشیع را از روی اجبار می دانند، در حالی که وی کتابش را به دوره پیش از آن اختصاص داده تا نشان دهد چنین نبوده است. و نکات دیگر.
(1) اول آنكه چون بعضى از اين مجالس در ايام فراغ بال و انتظام احوال ترتيب يافته و شطرى از آن را در اوقات ملال و اشتغال بصحبت ارباب جاه و جلال و خوف فرصت اتمام و استكمال درهم بافته اگر در فصاحت مفردات لحنى و تماوتى يا در بلاغة عبارات آن اختلاف و تفاوتى ظاهر شود حمل بر قصور و جهل اين فقير معترف بتقصير ننمايند كه مقصود از اين تأليف تقرب بحضرت پروردگار و رسول مختار و ائمه اطهار و تقريب معانى آن بفهم ساير مستحقان روزگار است نه اظهار فضيلت و فصاحت گفتار و معنى مقصود بهر زبان كه ظاهر شود و بهر لباس عبارت كه جلوه نمايد مقبول خاطر مشتاقان كوى انتظار خواهد بود
(2) ديگر آنكه اين بيچاره را توفيق تحصيل بعضى از كتب كه كاشف حال عقايد و سراير بسيارى از اكابر مؤمنان باشد ميسر نشده اگر احيانا اطلاع بر احوال بعضى از ايشان يابند اضافه و الحاق آن بحاشيه اين اوراق نمايند.
(3) ديگر آنكه حكم بتكرار لفظى و معنوى در آن نكنند كه اگرچه بعضى از كلمات آن در اول نظر مكرر نمايد اما نزد تامل و امعان نظر ظاهر مى‏شود كه در آن حكمتى و سرى و نكته هست چنانكه بعضى از جهال توهم تكرار در قرآن نموده‏اند و حال آنكه آن منزه از تكرار است و در تحت هركلمه چندين نكته و اسرار است‏.
(4) ديگر آنكه بر وجهى كه سابقا در ذيل احوال ابو تمام طائى از مجلس يازدهم مذكور شده چون بعضى از كلمات واقعه در اخبار و اشعار منقوله در اين كتاب خالى از سقمى و ارتيابى نيست اگر اصلى صحيحتر از آن اخبار و اشعار بدست آرند در تصحيح آن التفات دريغ ندارند.

(5) ديگر آنكه تخصيص اين كتاب را بذكر جمعى از اكابر مؤمنان كه قبل از ظهور دولت ابد اقتران سلاطين صفويه موسويه ـ انار اللّه براهينهم الجليه ـ بوده‏ اند، بى‏ وجه ندانند، زيرا كه چون مقصود اصلى از اين كتاب بيان قِدَم اين طايفه رفيع جناب، و عدم ارتكاب تشيع بطريق اجبار و ایجاب است، و زمره معاندان، ايمان اكابر اين زمان را از مقتضيات آن دولت ابد اقتران مي دانند، پس ذكر ايشان در نظر آن زمره ی معاند اسلوب از قبيل مصادره بر مطلوب خواهد بود، و اگر گاهى نادرى از بزرگان آن دولت یا معاصران  ايشان را در بعضى از مجالس اين كتاب مذكور ساخته، بنابر آنست كه توهم تصرف آن دولت در ظهور ايمان ايشان بغايت دور است يا نكته ديگر كه بتامل در آن ظاهر شود منظور است. [به نظرم نکته فوق العاده مهمی است.]
(6) ديگر آنكه چون غرض از تاليف اين مجالس اطلاع بر احوال اكابر قدماء و متأخرين فرقه ناجيه و دفع وهم تجدد و عدم تقدم مذهب ايشانست و اين مقصود از مجموع مجالس دوازده‏گانه حاصل ميشود، مأمول از فضلاى دهر و ناسخان هرعصر آنكه طريق افراد بعضى از مجالس آنرا مسدود سازند و خلل در صورت منضود و معنى مقصود آن نيندازند.
(7) ديگر آنكه چنانكه داب بعضى از قاصران است، جهت آنكه بآسانى كتابى بنام خود سازند بانتخاب و اقتصار آن نپردازند و از غضب پروردگار و امام روزگار كه اين كتاب بنام نامى و اسم سامى او تأليف يافته محترز باشند.
(8) ديگر آنكه اين كتاب را از مخالفان و ساير نااهلان مستور دارند كه مبادا از آنجا بر احوال بلاد شيعه و طوايف ايشان اطلاع يافته بآحاد اين فرقه محقه كه در ديار اغيار واقع شوند آزارى رسانند يا تعرضى به مزارات اسلاف ايشان نمايند.
(9) ديگر آنكه چون بعد از اتمام هفت نسخه از اين مجالس و مقابله آنها با اصل مسوده آن اين فقير مستهام به اشاعت آن اقدام نموده، بنابراين مأمول از الطاف اخوان کرام كه از آن نسخ نقل بردارند، يا آنكه همت بر تصحيح و مقابله منقول عنه گمارند تا چنانكه در اكثر كتب تواريخ و سير بنظر ميرسد به تعاقب نقل و مرور روزگار نسخه اى سقيم خاطر آزار بر روى كار نيايد و طبع لطيف ناظران را از مطالعه آن ملالت نيفزايد.
تاریخ منتسخ مولف بدین نهج است: قد وقع الفراغ من اتمامه بیده مؤلفه فی یوم الخمیس الثالث و العشرون من شهر ذی القعدة لسنة عشرة و الف، و کان افتتاحه فی مفتتح شهر رجب المرجب سنة ثمان و تسعین و تسعمائة فی بلدة لاهور صینت عن آفات الدهور [تالیف از رجب سال 998 تا ذی قعده 1010 به طول انجامیده است.] بتوفيق اللّه خير الناصرين و استعانة اشرف المرسلين و اسعاد ائمة الطاهرين صلوات اللّه و سلامه عليهم اجمعين‏

رسول جعفریان

 

استحکام و نظم حزبی

ما اگر قصد داریم به رهبران سیاسی اجتماعی خود برای مداخله مثبت و موثر در تحولات جامعه کمک نمائیم تا مردم را از گردنه عبور داده و به سر منزل مقصود برسانند. ما اگر نمی خواهیم با بی عملی و عافیت طلبی همه مسئولیتها را متوجه فرد دیگری دانسته و خود را مبرا از اشکال و اشتباه بدانیم. ما اگر علاقمند به توسعه سیاسی کشور برای تقویت مردم سالاری دینی هستیم باید تقویت احزاب و انسجام درونی آنها برای نقش پذیری بیشتر در تحولات سیاسی اجتماعی در دستور کار نه تنها سازمانهای ذیربط دولت بلکه نهادهای حاکمیتی قرار دهیم. یک دولت قوی و یک وزارت کشور منسجم و کارآ باید برنامه مدونی برای محور و سنگ زیر بنا قرار گرفتن احزاب داشته باشند. تقویت احزاب و قرار گرفتن آنها در جایگاه واقعی مدیریت اجتماعی می تواند به استفاده از بسیج و سازماندهی بهتر مردم کمک و در حل مشکلات کشور موثر واقع شود.
یکی از مهمترین مشکلات کشور بی سازمان و بی قواره شدن سامان جامعه است. در کنار این بلیه امروزه توازن قدرت و سطح بازی بین جناحهای کشور بهم خورده است و دولت کمتر می تواند از نیروهای سیاسی برای مدیرت تحولات جامعه استفاده کند. جناح محافظه کار بی دلیل بر خر مراد سوار است، قدرت زایش را از دست داده و به نوسازی اجتماعی گردن نمینهد، ترکتازی میکند و منابع کشور را هدر میدهد. اما جناح اصلاحطلب کشور هم اکنون خود را بازیافته و سیر حرکتی گذشته خود را بارها در این فرصت و بعد از وقایع تلخ سال 88 بررسی و بازبینی کرده است. این اقدام هم انبانی از تجربه برایش فراهم کرده است و هم به توانمندیهایش افزوده تا با صداقت و صراحت به دنبال راه حلهای بومی برای حل اختلافات و همچنین رسیدن به تفاهم و مصالحه سیاسی اجتماعی حرکت کند.
با این مقدمه اگر به نامه اقای کروبی دبیر کل محترم حزب اعتماد ملی نگاهی عمیق و کارشناسانه بیاندازیم آنرا حاوی نکات فشرده از روند سیاسی بدون سر و سامان دهسال گذشته کشور که با دخالتهای بی ملاحظه و بی مهابای تخریبی در توسعه سیاسی کشور ادامه یافته، می یابیم. این نامه هم دارای اشاره به نقاط بحرانی راه طی شده گذشته است و هم نسخه پیچی برای وحدت کلمه در اردوگاه اصلاحطلبی برای تعامل سازنده با یکدیگر به منظور هم افزائی نیروها در اینده. مبارزه سیاسی و همراه با اخلاق دو جناح کشور با یکدیگر یکی از ضروریات است اما در هر شرایط حذف و کشیدن قالیچه از زیر پای یکدیگر مسموع و مشروع و اخلاقی نیست. سطح و میزان قدرت مصالحه و عدم ورود به خشونتهای اجتماعی برای حذف یکدیگر در هر سطحی، یکی از مهمترین درسهائی است که سازمانهای مدنی و مخصوصا” احزاب که به فعالیتهای تنش آفرین سیاسی می پردازند باید به اعضایشان در درجه اول و سپس نیروی جوان جامعه که موتور محرکه تحولات سیاسی اجتماعی هستند، بدهند.
سابقه مدیریت احزاب از درون زندان ، تبعید و حصر نیز هم در ایران در دهه بیست ، سی ، چهل و پنجاه و هم در میان ملل در حال مبارزه با استعمار و استثمار وجود داشته است و امر جدیدی نیست. البته نحوه مدیریت و سطوح آن و چگونگی دخالت رهبران دور از بدنه و کادر احزاب در امور روزمره در چنین شرایطی متفاوت است. در اینگونه مواقع رهبر با اعلام مواضع کلی و راهبردی انتظار دارد سیاستهای اجرائی و روشهای عملیاتی بر آن اساس تدوین شود. البته انچه همیشه بین رهبران از یک سو و کادرها و اعضای حزب از سوی دیگر باید فصل الخطاب باشد صداقت، استحکام ، نظم حزبی و تن دادن به قواعد فعالیت تشکیلاتی است. اما در هر صورت در چنین شرایطی درگیر کردن رهبران احزاب به مسائل روزمره و جزئی هم ظلم به آنان و هم کنار گذاشتن نیروهای اجرائی و سیاست گذار حزب از ایفای نقش مثبت برای پیدا کردن راه حل مشکلات است.
اعضای حزب اعتماد ملی نیز اگر می خواهند نقشی مثبت و سازنده در تحولات کنونی جامعه داشته باشند این نامه از درون حصری غیر قانونی را تلنگری برای خود تلقی نموده و به نکات مهمش که می تواند همچون مانیفستی برای اعضا باشد دقت کنند. راه توفیق اصلاحطلبان برای تقویت اندیشه اصلاحطلبی در این برهه مهم از تاریخ کشور به منظور مدیریت تحولات اجتماعی و هدایت علاقمندان به این اندیشه از انتقاد پذیری، مصالحه، اقناع، انضباط سازمانی و دوری از فرد گرائی و تن دادن به قواعد فعالیتهای دسته جمعی میگذرد.
قدم اول: انسجام درونی از طریق رعایت انصاف و نقش پیدا کردن کسانیکه قائل به فعالیت حزب و تحرکات حزبی هستند و نه علاقمند به برگزاری گعده های قومی قبیله ائی. قدم دوم: پذیرش علم و اصول مدیریت و رهبری سازمانها و نیاز کنونی جامعه به نوعی از مدیریت که بتواند سطح مشارکت پذیری اعضا و مخصوصا” نیروی جوان را افزایش دهد. قدم سوم: تبدیل حزب به سازمانی پویا و یادگیرنده به منظور گسترش فعالیت خود به اقصی نقاط کشور بصورت فعال و سازنده است. در اینصورت میتوان امیدوار بود این حزب که دشمن درونی و بیرونی کم ندارد بتواند همانگونه که دبیر کل محترمش آرزو کرده فعالیت خود را توسعه داده و در کنار سایر نیروهای اصلاحطلب نقش ایجابی در تحولات سیاسی اجتماعی کشور ایفا نماید.
منبع: هفته نامه پایتخت کهن، شماره 105 مورخ شنبه 11.10.95 صفحه 9

برنج وارداتی سفره ایرانی ها چقدر هزینه برداشت؟

 به گزارش خبرآنلاین، بررسی های آماری نشان می
دهد از ابتدای سال 1380 تا پایان سال گذشته هر سال بیش از یک میلیون و دویست هزار
تن برنج وارد ایران شده است .

 در این دوره زمانی ایران بابت واردات برنج برای
تامین غذای مصرفی خود بیش از 12 میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه کرده است . بررسی
عملکرد دولت های هشتم تا یازدهم در حوزه واردات برنج نشان می دهد بالاترین آمار
واردات این ماده غذایی از آن دولت دهم بوده است . در حالی که میزان واردات برنج در
فاصله سال های 1380 تا 1383 در دولت هشتم 3 میلیون و 863 هزار تن بود، در دولت نهم
این حجم واردات به 4 میلیون و 722 هزار تن رسید .

دولت دهم در فاصله سال های 1388
تا پایان سال 1391 معادل 5 میلیون و 175 هزار تن برنج وارد کشور کرد . آخرین
آمارها در خصوص عملکرد دولت یازدهم بر واردات این ماده غذایی در فاصله زمانی
ابتدای سال 1392 تا پایان مهر ماه سال جاری دلالت دارد . در این مقطع زمانی 4
میلیون و 492 هزار تن برنج وارد ایران شده است .

 برنج دومین ماده پرمصرف غذایی در ایران است و پس
از نان یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود .

 ایران در سال های گذشته برای تامین برنج مصرفی
خود ناگریز به واردات برنج از کشورهای عمده تولیدکننده برنج بوده است .

 بر این اساس در حالی که میزان واردات برج در سال
1380 برابر با 698.92 هزار تن بوده است 
این رقم در سال 1392 به نزدیک دو میلیون تن رسید . قیمت برنج وارداتی ایران
نیز در این دوره زمانی دستخوش افزایش شده است چرا که واردات 698 هزار تن برنج ارز
بری برابر با 190 میلیون دلار برای کشور در برداشت اما ارز مورد نیاز برای واردات
یک میلیون و 956 هزار تن برنج برابر با 2 میلیارد و 301 میلیون دلار گزارش شده است
.

رکورد واردات برنج
به ایران هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی در سال 1392 شکسته شده است . ثبت سفارش
برای واردات برنج در برخی ماه ها با هدف حمایت از تولید داخلی متوقف می شود اما
بررسی های صورت گرفته نشان از آن دارد که در همه ماه ها به دلیل ثبت سفارش های
پیشین واردات برنج کمابیش ادامه دارد .

میزان واردات برنج در ماه تیر بالاترین و
در ماه فروردین پایین ترین رقم اعلام شده است . میزان سرانه مصرف برنج در ایران از
سوی وزارت جهاد کشاورزی 41 کیلوگرم و از سوی مرکز آمار ایران 37.7 کیلوگرم اعلام
شده است .

نمودار زیر نشان دهنده
وزن برنج وارداتی بر حسب هزار تن از ابتدای سال 1380 تا پایان مهر ماه سال 1390
است .

(منبع: گمرک جمهوری اسلامی ایران )

 

 

3535